Directeur WSD en politiek ondersteunen SP-actie tegen afbraak sociale werkplaatsen

7 september 2011

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek kreeg deze week brede steun voor het verzet van de SP tegen de afbraakplannen van het kabinet Rutte. Een grote meerderheid van de gemeenteraad zette
gisteravond een handtekening op een werkhandschoen als protest tegen die plannen. Vanmorgen overhandigde v.d. Broek het SP-rapport 'De sociale werkplaats aan het woord' aan directeur Jan Simons van WSD De Dommel en wethouder Willy v.d. Langenberg, waarna beiden ook via een handtekening het verzet tegen de regeringsplannen ondersteunden.

Werknemers willen fatsoenlijk werk tegen fatsoenlijk loon
4290 werknemers van sociale werkplaatsen in heel Nederland hebben het enquêteformulier ingevuld. Verreweg het grootste deel van de werknemers (bijna 80 procent) waardeert het werk positief. Maar er zijn ook klachten over de hoge werkdruk (36 procent), onvoldoende aanpassing van het werk aan de handicap (46%) en 31 procent voelt zich niet serieus genomen door de werkleiding. Slechts 38 procent is tevreden over alle arbeidsomstandigheden. Eén op de vijf werknemers heeft schulden opgebouwd en 60 procent van de mensen met schulden wordt niet geholpen met het oplossen daarvan. Verder is er nogal wat ontevredenheid over de arbeidsvoorwaarden. Dat gaat met name over gebrekkig werkoverleg, geen vervanging bij langdurige ziekte, de verslechtering van de reiskostenvergoeding en te weinig tijd voor opleiding en scholing.

Aanbevelingen
Het SP-rapport komt naar aanleiding van dit onderzoek tot een aantal aanbevelingen. Het werk moet beter geschikt gemaakt worden voor de werknemers. Ook moet er professionele en voldoende begeleiding komen op de werkvloer. De arbeidsinspectie dient ingezet te worden voor de arbeidsomstandigheden. De werkleiding zou meer respect moeten tonen voor de werknemers. Verder dient de CAO in stand te worden gehouden en mag niet uitgekleed worden zoals het kabinet wil. Ook moet het werk voorbehouden blijven aan de doelgroep met een indicatie. Bij problemen dienen werknemers goed sociaal begeleid te worden. De slotconclusie is dat de sociale werkplaatsen niet afgebroken moeten worden, maar dat er juist in geïnvesteerd wordt.

Rapport 'De sociale werkplaats aan het woord'.

Directeur WSD en wethouder zeer bezorgd over de toekomst van de sociale werkplaatsen
Directeur Simons van de WSD zegde toe dat hij het SP-rapport zal voorleggen aan de ondernemingsraad en het managementteam. Hij stelde verder dat uit eigen klanttevredenheidsonderzoeken is gebleken dat er in Boxtel niet zoveel klachten zijn als in het landelijk rapport vermeld worden. Hij toonde zich zeer verontrust over de toekomst van de sociale werkplaatsen als de plannen van de regering doorgaan. Dan gaan er tienduizenden banen verloren voor mensen met een beperking en de meesten van hen komen in het reguliere bedrijfsleven niet aan de bak. Dat laatste betoogde ook wethouder van de Langenberg die ook in het bestuur van de WSD vertegenwoordigd is. Hij stelde dat er dan uiteindelijk weer meer mensen in de bijstand terechtkomen en dat kost ook veel gemeenschapsgeld. De wethouder: 'In Boxtel gaat het over 1800 werknemers die werkzaam zijn in de sociale werkplaats. We zijn nu al bezig om een bezuiniging van 3 miljoen te realiseren, verdere bezuinigingen kunnen we echt niet meer trekken, temeer omdat de gemeentelijke WSW-reserves ook al uitgeput zijn.'

Wethouder van de Langenberg, SP-Fractievoorzitter van den Broek en Directeur WSD Simons

Keten van werkhandschoenen voor de regering
Aan het einde van de bijeenkomst zetten beide heren hun handtekening op een werkhandschoen als teken van protest tegen de afbraak van de sociale werkplaatsen. De SP heeft vorige week in het centrum al een paar honderd handtekeningen opgehaald. De landelijke actie moet zorgen voor een keten van ondertekende werkhandschoenen (een keten van solidariteit) die tezijnertijd zal worden overhandigd aan de regering. SP-raadslid Eric v.d. Broek: 'We gaan ook in Boxtel door met het ophalen van handtekeningen. Deze asociale plannen van VVD, CDA en PVV moeten van tafel, want ook mensen met een beperking dienen via aangepast werk volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving. De sociale werkplaatsen moeten niet afgebroken worden, er moet juist in geïnvesteerd worden.'

Actie SP tegen bezuinigingen op sociale werkplaatsen slaat aan.