Opstappen ADO staat niet op zichzelf

8 september 2011

Opstappen ADO staat niet op zichzelf

De Boxtelse SP-fractie heeft dinsdag in het vragenhalfuurtje een reeks kritische vragen gesteld over het opstappen van het adviesorgaan duurzaamheid ADO. De SP vindt dat het opstappen van deze belangrijke adviescommissie niet op zichzelf staat, omdat verschillende inspraakorganen, zoals onder meer de werkgevers Ladonk en een deel van de klankbordgroep TALK, al eerder het vertrouwen in het College opzegde.

De SP vroeg zich onder meer af hoe het zover had kunnen komen. ‘Zeker omdat Boxtel duurzaamheid altijd zo hoog in het vaandel heeft gehad. Daarnaast is het niet de eerste keer dat het College blundert in de inspraak en het luisteren naar Boxtelaren’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek. De SP kreeg bijval van PvdA/Groenlinks-raadslid Anja van den Einden, die aangaf dat het College zich maar eens ‘achter de oren moest krabbelen’, als het gaat om het betrekken van belangenorganisaties.

Wethouder Peter van de Wiel weersprak de kritiek die ADO over het College naar buiten heeft gebracht en gaf aan regelmatig met de adviescommissie te hebben gecommuniceerd.

Eric van den Broek gaf aan dit ‘een vreemd verhaal’ te vinden, omdat de wethouder een verhaal vertelde dat lijnrecht tegenover het verhaal van de leden van ADO stond. De SP gaat nu nogmaals proberen te achterhalen wat er precies gebeurd is in het overleg tussen het College en ADO.

Opstappen ADO dinsdag in gemeenteraad aan de kaak.