Opstappen ADO dinsdag in gemeenteraad aan de kaak

2 september 2011

Opstappen ADO dinsdag in gemeenteraad aan de kaak

De Boxtelse SP-fractie is zeer teleurgesteld in dit besluit van de leden van deze adviescommissie duurzaamheid en wil de onderste steen boven. De fractie gaat de kwestie dinsdag al aan de kaak stellen in het vragenhalfuurtje in de gemeenteraad.

ADO is een zeer gewaardeerde adviescommissie die het College van B&W al tien jaar gevraagd en ongevraagd adviseert op aspecten van duurzaamheid. De SP is dan ook zeer verbolgen over het opstappen van de leden van de commissie uit onvrede met het overleg met het College van B&W. ‘Boxtel moet alles-op-alles zetten om de contacten van het College met ADO te normaliseren. Duurzaamheid is prioriteit in beleidsvorming en dat moet zo blijven’, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek over de urgentie van het probleem.

Via een reeks vragen in het vragenhalfuurtje in de raadsvergadering van aankomende dinsdag wil de SP de onderste steen boven zien te krijgen. De SP stelt ook het bestuurlijk handelen van het College aan de orde: ‘Hoe heeft het zover kunnen komen?’, aldus Eric van den Broek. ‘Deze gang van zaken lijkt te te passen in een inmiddels indrukwekkende lijst van soortgelijke voorvallen. Zo is ook het overleg van het College met werkgevers stuk gelopen, is een gedeelte van de klankbordgroep TALK opgestapt, zijn bewoners in de Leenhoflaan in het verleden overvallen door het plotseling naar buiten brengen van verkeersplannen voor tunnelbakken in het verlengde van hun straat, zijn ouders van de Molenwijkschool overvallen met de plannen voor verhuizing van hun school naar De Kleine Aarde, is er niet geluisterd naar bewoners op de Roond, werd plan Boomgaert als donderslag bij heldere hemel gepresenteerd zonder dat omwonenden werden ingelicht en ga zo maar door. Deze vorm van besturen en het negeren van bewoners, belangenorganisaties en adviesorganen, is slecht voor Boxtel en het vertrouwen in het bestuur.’

De raadsvergadering op dinsdag 6 september 2011 begint om 19.30 uur.

Vragen vragenhalfuurtje betreft opstappen ADO.

SP verbolgen over opstappen ADO.