Coalitie lijkt gemeenteraad monddood te maken

19 oktober 2011

Coalitie lijkt gemeenteraad monddood te maken

De coalitiepartijen Balans, Combinatie 95, PvdA/Groenlinks en DPBL lieten zich gisteren tijdens de algemene beschouwingen weer eens van hun meest arrogante kant zien. Waar in deze bestuursperiode de gemeenteraad al regelmatig werd gepasseerd, presteerde de coalitie het dit keer om louter gezamenlijke moties in te dienen. De begroting en voorstellen op de begroting lijken dus bij voorbaat alweer dichtgetimmerd.

De SP is zeer verontwaardigd over de opstelling. ‘Op deze manier wordt de gemeenteraad monddood gemaakt. Er worden gewoon een stuk of tien gezamenlijk ondertekende voorstellen ingediend, waar bij voorbaat al een meerderheid voor is. Dat is natuurlijk pure poppenkast! Draag dan je wethouders gewoon op dat beleid te ontwikkelen en uit te voeren, maar ga in de gemeenteraad geen toneelstukje opvoeren’, foetert SP-fractievoorzitter Eric van den Broek.

Het is nog onduidelijk hoe de coalitie de moties en amendementen gaat uitvoeren, maar te verwachten valt dat de raadsleden van de coalitiepartijen de mond worden gesnoerd door het strakke coalitieregime.

Boxtelse SP-fractie komt in algemene beschouwing met veel verbetervoorstellen.