Boxtelse SP-fractie wil interpellatie over Oranjelaan Liempde

25 november 2011

Boxtelse SP-fractie wil interpellatie over Oranjelaan Liempde

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek heeft vrijdag een verzoek ingediend voor een interpellatiedebat over de gang van zaken rond de verkoop van de locatie Oranjelaan in Liempde. Aanleiding is de onbegrijpelijke verkoop door het college van de locatie Oranjelaan aan een particuliere ondernemer, omdat die indruist tegen het beleidsprogramma en het prestatiecontract met Sint Joseph. Alle politieke partijen willen betaalbare woningen realiseren in de kleine kernen Liempde en Lennisheuvel, maar verantwoordelijk wethouder Van der Zanden heeft ten behoeve van de invulling van de locatie Oranjelaan nog niet eens de moeite genomen om met de woningcorporaties Sint Joseph en Goed Wonen Liempde in gesprek te gaan. ‘De gemeenteraad wordt zo de mogelijkheid ontnomen om de keuze te maken om deze locatie ten behoeve van de gemeenschap te ontwikkelen’, zegt Eric van den Broek.

De Boxtelse SP-fractie is zeer ontstemd over de handelwijze van de wethouder. Van der Zanden passeerde met de verkoop van de Oranjelaan aan een particuliere ondernemer wederom de gemeenteraad, de dorpsraad, de commissie Ruimtelijke Zaken en de wens van de inwoners in Liempde om betaalbare woningen te realiseren. ‘Bovendien wordt de gemeente benadeeld, omdat de uiteindelijke verkoopprijs veel lager was dan de oorspronkelijke prijs die door het vorige college aan de woningcorporaties is gevraagd’, aldus Eric van den Broek. ‘En erger nog, door zijn handelswijze ontneemt Van der Zanden de politiek in de verdere toekomst om deze grond die van Boxtel was, te ontwikkelen ten behoeve van de gemeenschap.’

Diep door het stof
De SP-fractie heeft vrijdagmiddag een verzoek voor een interpellatiedebat ingediend bij burgemeester Van Beers. Deze interpellatie zou moeten gaan plaatsvinden in de raadsvergadering van 29 november aanstaande. Een interpellatiedebat is een instrument van de gemeenteraad om een zwaarwegend onderwerp op de eerstvolgende raadsagenda te zetten. Vorig jaar vond op initiatief van de SP al een interpellatie over de verkeersplannen van het college plaats. Dat leidde er toen toe dat wethouder Van der Zanden diep door het stof moest en zijn plannen om tunnelbakken bij D’Ekker en de Leenhoflaan neer te leggen moesten worden teruggedraaid.

Verzoek interpellatie Oranjelaan.

Voorbarige conclusie College over verkoop Oranjelaan.