SP laakt arrogante houding coalitie

18 november 2011

SP laakt arrogante houding coalitie

De Boxtelse SP-fractie heeft met verbazing en afschuw gereageerd op de open brief die de grootste coalitiepartij Balans heeft gepubliceerd, naar aanleiding van de begrotingsbehandeling van vorig jaar en dit jaar. In deze brief geeft Balans aan er trots op te zijn dat de coalitiepartijen de hele besluitvorming dit jaar hebben dichtgetimmerd en de gemeenteraad en dan met name de oppositiepartijen geen kans hebben gegeven de begroting op onderdelen te wijzigen. De SP verwijt de coalitiepartijen arrogantie van de macht en het buitenspel zetten van de gemeenteraad.

In een open brief geeft de fractie van Balans op haar website een commentaar op het verloop van de algemene beschouwingen. Balans geeft in het schrijven aan teleurgesteld te zijn in de besluitvorming van vorig jaar, omdat de begroting toen op initiatief van hun coalitiepartners PvdA/Groenlinks en Combinatie95 en met ondersteuning van oppositiepartijen op punten van het fietsenbeleidsplan en milieuvriendelijke onkruidbestrijding is gewijzigd. ‘Nu is dat gelukkig niet gebeurd’, aldus de fractie van Balans.

De gang van zaken heeft kennelijk vorig jaar geleid tot ruzie in de coalitie, waardoor de begrotingsbehandeling dit jaar in de achterkamertjes al volledig door de coalitiepartijen is dichtgetimmerd en er in de coalitie is afgesproken om geen van de 16 wijzigingsvoorstellen van de oppositie te honoreren. De coalitiepartijen dienden daarbij alleen gezamenlijke voorstellen in, waarmee de fracties van Combinatie95 en PvdA/Groenlinks op pijnlijke wijze werden teruggefloten voor hun vorig jaar ingediende begrotingswijzigingen.

Regenteske opstelling Balans

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek heeft inmiddels met afschuw richting het college en coalitiepartijen gereageerd: ‘In het beleidsprogramma is als doel gesteld dat de afstand tot de gemeenteraad verkleind moet worden en men respect wil tonen voor de raad. Dan is deze gang van zaken natuurlijk belachelijk. Met het overstappen van de twee afvallige CDA’ers Van der Zanden en Van Zuijlen naar Balans, lijkt ook de regenteske opstelling die het CDA in het verleden wel eens kenmerkte, te zijn overgegaan naar Balans. Absoluut arrogantie van de macht en onbegrijpelijk dat de overige coalitiepartners dit gedrag nog pikken.’

De SP vraagt zich in een schrijven aan het college en de coalitiepartijen af wat de mooie intenties in het beleidsprogramma nog waard zijn en of dit soort besluitvormingstrajecten in het vervolg niet beter schriftelijk afgedaan kunnen worden. ‘Op deze manier is de begrotingsbehandeling namelijk een schertsvertoning’, aldus Eric van den Broek.

Open brief van Balans over vastgestelde begroting 2012.
Brief met vragen ex. artikel 37 aan het college over gang van zaken begrotingsbehandeling.
Brief met vragen aan de coalitiepartijen over gang van zaken begrotingsbehandeling.

Coalitie lijkt gemeenteraad monddood te maken.