Boxtel zet niet alles-op-alles voor ruimhartige uitvoering van WMO

9 december 2011

Boxtel zet niet alles-op-alles voor ruimhartige uitvoering van WMO

Gisteren debatteerde de commissie Maatschappelijke Zaken over de nieuwe WMO-verordening. De discussie vloeide voort uit een eerder discussie over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), waarbij een overgrote meerderheid in de Boxtelse gemeenteraad op voorhand al koos voor veel bezuinigingen en verslechteringen. De SP brak gisteren wederom een lans voor een sociale en ruimhartige uitvoering van de WMO.

De landelijke overheid gaat onder aanvoering van het Kabinet Rutte (VVD-CDA, met gedoogpartner PVV) fors bezuinigen op de WMO. Kwetsbare groepen worden daarvan de dupe. De gemeentes krijgen in de hele bezuinigingsoperatie minder geld van de landelijke overheid, maar wel meer taken.

‘Het kabinet ligt op ramkoers’, zegt raadslid Eric van den Broek. ‘Maar in Boxtel weigert de meerderheid van de politiek zich in te spannen om de landelijke klappen op te vangen. De coalitie kiest ronduit voor het budgetneutraal invoeren van de WMO en dat betekent dat er per definitie bezuinigd moet worden.’

Geen financiële onderbouwing
In de discussie beargumenteerde de SP dat er pas een transparante discussie gevoerd kan worden als voorgerekend kan worden in hoeverre de kosten nu en in de toekomst de kosten uit de pan rijzen en wat er voor nodig is om het voorzieningenniveau op peil te houden. ‘Maar zelfs die informatie kon het college ons niet geven’, aldus Van den Broek. ‘Dat betekent dat andere partijen zonder financiële onderbouwing al hebben ingestemd met versoberingen en ombuigingen. Een gemiste kans.’

De SP heeft in de discussie gevraagd om de financiële onderbouwing, zodat de fractie in de raadsvergadering voorstellen voor verbetering van de WMO kan doen. Wethouder Van Aert zegde toe zijn best te zullen doen voor die informatie. De raadsvergadering waarin beslist wordt over de WMO vindt plaats op dinsdag 20 december aanstaande.

Coalitiebelang gaat boven belangen minima en cliënten WMO.