Boxtelse SP wil noodfonds minima

20 december 2011

Boxtelse SP wil noodfonds minima

De SP gaat vanavond in de raadsvergadering een voorstel presenteren om in Boxtel een noodfonds in het leven te roepen, voor minima die volgend jaar door de stapeling aan bezuinigingsmaatregelen het hardst worden getroffen. De SP brengt het voorstel in bij de discussie over de nieuwe WMO-verordening.

In die verordening zitten een aantal bezuinigingen (wijzigingen, ombuigingen, versoberingen), die met name voor mensen met een smalle beurs ingrijpende gevolgen gaan hebben. De gemeente geeft in de verordening aan dat beleid rondom ‘de financiële zelfredzaamheid van burgers’ nog nader uitgewerkt moet worden. De SP stelt nu voor om met name fors aandacht te besteden aan mensen die te maken hebben met de stapeling van maatregelen en de fractie stelt dus het instellen van een noodfonds voor.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek zegt het volgende over het voorstel: ‘Zo’n noodfonds is eerder ook door de Haarense gemeenteraad in het leven geroepen, waarbij € 15.000,= werd uitgetrokken voor maatregelen. Wij stellen nu op basis van het Boxtelse inwonersaantal voor om eenmalig € 90.000,= te oormerken voor de minima. Op die manier bereiken we in Boxtel de allerkwetsbaarste groepen en laat de gemeenteraad zien dat het behoud van het sociale gezicht van Boxtel haar ook iets waard is’.

De SP hoopt dat haar voorstel vanavond op brede steun in de gemeenteraad kan rekenen.

Motie Noodfonds minima.

Boxtel zet niet alles-op-alles voor ruimhartige uitvoering van WMO.