Geen enkele steun verbetervoorstellen WMO

21 december 2011

Geen enkele steun verbetervoorstellen WMO

De raadsfractie van de SP heeft gisterenavond tijdens de raadsvergadering geen steun gekregen voor haar verbetervoorstellen om de uitvoering van de WMO voor cliënten te verbeteren. Voorstellen voor het oprichten van een noodfonds voor minima en het verruimen van de gewenningsperiode van 3 naar 12 maanden, werden door geen enkele andere raadsfractie ondersteund. Die partijen gingen wel blind akkoord met een heel pakket aan verslechteringen in de WMO, zonder dat daar door het college ook maar een poging tot een financiële onderbouwing bij werd gedaan.

De SP pleitte in de gemeenteraad op vurige wijze voor een andere benaderingswijze van de WMO. ‘Waar nu ronduit gekozen wordt voor een andere werkwijze, gecombineerd met bezuinigingen, daar had ook geredeneerd kunnen worden vanuit de daadwerkelijke behoefte aan adequate voorzieningen. Als je dan een berekening zou maken van de kosten die het ter beschikking stellen van de individueel meest adequate behoefte met zich mee zouden brengen, dan kun je ook een reële politieke afweging maken’, aldus raadslid Eric van den Broek. ‘In plaats daarvan gingen de andere partijen in juni van dit jaar al akkoord met een andere werkwijze (door de overheid ‘de Kanteling van de WMO’ genoemd) en de daarmee gepaard gaande bezuinigingen.’

Noodfonds minima
De SP pleitte in de raadsvergadering voor extra middelen voor minima die te maken krijgen met diverse verslechteringen (de stapeling van maatregelen). ‘Mensen met een laag inkomen worden vaak door 5 of meer bezuinigingsmaatregelen getroffen’, zo hield Eric van den Broek de raadsleden voor. Wethouder Van Aert verwees echter naar een soortgelijke voorziening die vanuit het verleden in Boxtel al bestond en hij achtte extra middelen op dit moment niet nodig. Dit tot teleurstelling van de SP: ‘Met een wijziging van de WMO die helemaal niet onderbouwd is, gaan alle partijen zonder meer akkoord, maar een bedrag oormerken om de meest kwetsbare groepen te ontzien bij de aanstaande verslechteringen is teveel. Onbegrijpelijk.’

Ook een voorstel om de gewenningsperiode voor mensen uit te breiden kon niet op steun rekenen. Als tegenargument werd door een D66-raadslid gezegd ‘dat nu dan ook maar meteen doorgepakt moet worden of dat nu is of over een jaar maakt dan ook niet uit’.

De SP zal de uitwerking van de WMO-verordening nauwlettend volgen en politieke actie ondernemen op het moment dat de negatieve gevolgen van het nieuwe WMO-beleid zichtbaar gaan worden bij cliënten.

Boxtelse SP wil noodfonds minima.