Uiterlijk in maart eerste maatregelen Schijndelseweg

18 januari 2012

Uiterlijk in maart eerste maatregelen Schijndelseweg

Eindelijk lijkt er garen op de klos te komen als het gaat om de roep voor meer verkeersveiligheid op de Schijndelseweg. Gisteren beloofde het college in de commissie Ruimtelijke Zaken diverse concrete maatregelen, die de veiligheid moeten gaan verbeteren. Daarmee wordt de maandenlange politieke actie van de SP beloond. Raadslid Dave van de Ven toonde zich tevreden over de uitgevoerde evaluatie, maar kondigde aan de ontwikkelingen kritisch te zullen volgen.

De roep om meer veiligheid heeft veel te lang geduurd en het college heeft tot op heden geen enkele daadkracht getoond. Uiteindelijk werd door de politieke en maatschappelijke druk vorig najaar door de gemeente een evaluatie naar de verkeersveiligheid op de weg georganiseerd. De rapportage daarvan werd gisteren besproken in de commissie Ruimtelijke Zaken, evenals de verkeersmaatregelen die het college voorstelt om de veiligheid te verbeteren.

SP-raadslid Dave van de Ven toonde zich tevreden over de aangekondigde maatregelen, maar reageerde uiterst kritisch over de totale gang van zaken: ‘Onze fractie is verheugd dat nu eindelijk deze evaluatie voor ons ligt. Wij zijn tenslotte, als SP-fractie al meer dan anderhalf jaar bezig, sinds 16 april 2010, om de onveiligheid van deze weg op de agenda te zetten. Lange tijd zijn deze signalen van de burgers genegeerd. Nu lijkt het er dan op alsof verantwoordelijk wethouder Van der Zanden plotseling naar de burger luistert en tot actie overgaat, terwijl daar eerst véél discussie (met de nodige frustraties), ongelukken en bijna-ongelukken voor moesten plaatsvinden. Ook pas na lang aandringen door onze fractie werd uiteindelijk op ons verzoek gestart met de evaluatie. Maatregelen hadden ons betreft gewoon al veel eerder genomen c.q. voorgesteld moeten worden.’

Snelle actie
De SP is vooralsnog echter tevreden met de evaluatie en de eerste maatregelen die nu uitgevoerd gaan worden. Dave van de Ven maande de wethouder nu wel tot snelle actie: ‘Deze evaluatie geeft een heldere analyse van de problematiek en stelt mogelijke maatregelen voor, aangevuld met verkeerskundig advies en geschatte kosten. Het college heeft die maatregelen geselecteerd die door deze evaluatie positief worden beoordeeld. Een tweetal maatregelen kunnen wat ons betreft al snel worden uitgevoerd: de beplanting op de rotonde en de extra bebording. Andere maatregelen zoals het anders aansluiten van het fietspad op de rotonde en het verwijderen van de tijdelijke aansluiting Munsel zijn afhankelijk van de onteigeningsprocedure Klaverblad.’

De wethouder zegde snelle actie toe en gaf aan dat uiterlijk in maart de eerste maatregelen uitgevoerd kunnen worden. Dan verwacht hij ook duidelijkheid rondom de onteigeningsprocedure Klaverblad.

Eindelijk maatregelen Schijndelseweg na politieke druk SP.