Wat komt er met dit college terecht van de groene centrumplannen?

21 januari 2012

Wat komt er met dit college terecht van de groene centrumplannen?

Deze week discussieerde de commissie ruimtelijke zaken over de zogenaamde groenstructuur visie. Dit beleid geldt als onderlegger voor de realisering van meer groen in de ruimtelijke plannen. De SP staat erg achter dit beleid, maar was zeer kritisch op de daadwerkelijke plannen van het college. Met name in de centrumplannen lijkt de nadruk veel meer te komen liggen op beton, auto’s, parkeren en zelfs het verdwijnen van de oude (groene) boomgaard en gemeentevijver.

Groen beleid, is sociaal beleid
De SP-fractie vindt het belangrijk dat Boxtel een groene gemeente is en blijft. Groen heeft buiten de eigen waarde een enorme waarde voor de leefbaarheid in wijken. Het heeft een duidelijk sociaal aspect, mensen ontmoeten elkaar in wijkparken en op groene wandel en fietsroutes. Daarbij zorgt een groene leefomgeving ervoor dat mensen zich gezonder en gelukkiger voelen. ‘Groen beleid is daardoor per definitie sociaal beleid’, aldus raadslid Dave van de Ven tijdens de commissievergadering.

Verdwijnen van groen uit het centrum
Wel was Van de Ven zeer kritisch over de aanstaande plannen van het college voor het centrum: ‘In de notitie is het centrum terecht een van de speerpunten, waarbij kennelijk wordt gestreefd naar een groener centrum met meer dorps groen. Hoe is dit te rijmen met de aankomende parkeerplannen centrum? De varianten die het college ons daar voorschotelt zorgen er immers voor dat er alleen maar minder groen in het centrum komt en de boomgaard en gemeentevijver dreigen te verdwijnen.’

Wethouder Van de Langenberg onderstreepte echter nog eens de groene intenties en liet zich niet verleiden vooruit te lopen op de discussie over de centrumplannen. Die discussie komt weer terug na de eerste inspraakreacties van burgers en organisaties.

Eigenwijs college wil toch vijver dempen voor parkeerplaats.