College wil Boxtel niet uitroepen tot schaliegasvrije gemeente

15 februari 2012

College wil Boxtel niet uitroepen tot schaliegasvrije gemeente

Twee weken geleden drong de gemeenteraadsfractie van de SP er bij het college van B&W op aan om Boxtel uit te roepen tot schaliegasvrije gemeente. Te vergeefs, zo blijkt nu. Vorige week liet het college weten dat dit in haar ogen niet wenselijk is. Dit ondanks dat verschillende andere plaatsen in de regio inmiddels al wel door de betreffende gemeentebesturen tot schaliegasvrije gemeente zijn uitgeroepen.

In de beantwoording op de vragen van de SP beroept het college zich erop dat er al een vergunningsaanvraag voor proefboringen ligt, die in het kader van objectieve, planologische criteria beoordeeld zal moeten worden. Fractievoorzitter Eric van den Broek noemt dat een oneigenlijk argument: ‘Een duidelijke politieke mening over schaliegas staat buiten een objectieve planologische beoordeling. Beoordelingscriteria liggen immers al vast, wat de politieke mening van het college ook is.’

Schaliegas als transitiebrandstof
Opmerkelijk is dat het college wel een politieke positie inneemt als het gaat om het nut en de noodzaak van schaliegasboringen. Het college accepteert de mogelijkheid dat schaliegasboringen plaatsvinden als zoektocht naar zogenaamde transitiebrandstof. Dat betekent dat er als overbrugging in de zoektocht naar duurzame energiebronnen, tussentijds ook gekozen kan worden voor minder duurzame energiebronnen zoals schaliegas. Het college volgt daarmee de koers van de landelijke overheid.

Combinatie95 en PvdA/Groenlinks hebben boter op hun hoofd
Fractievoorzitter Eric van den Broek vindt dit een gevaarlijke stellingname: ‘Deze stelling ondermijnt de zoektocht naar structurele duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie. Als iedereen dezelfde mening zou aanhangen als het college doet, bestaat het gevaar dat je nooit toekomt aan het structurele gebruik van duurzame energievormen. Zolang er nog de richting op wordt gedacht om schaarse grondstoffen te delven voor onze energievoorraad, blijft het moeilijk om het opwekken van energie met zonnepanelen of het rijden in een elektrische auto tussen de oren van de mensen te krijgen. De coalitiepartijen Combinatie95 en PvdA/Groenlinks, die zo de mond vol hebben over energiebeleid, hebben dan ook boter op het hoofd door dit allemaal zonder meer te accepteren’.

Brief aan College van B&W met vragen over terugstorten bedragen aan Cuadrilla en Boxtel uitroepen tot schaliegasvrije gemeente.
Antwoord College op vragen SP over schaliegasvrije gemeente.

SP roept op tot schaliegasvrij Boxtel.