SP stelt in vragenhalfuurtje vragen over Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en dubbele overweg

2 maart 2012

Twee weken geleden vond in Molenwijk een informatieavond plaats over de plannen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Prorail, om meer treinen door Boxtel te laten denderen. Deze plannen maken onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Veel bewoners rondom het spoor zijn geïrriteerd over de onduidelijkheid over de plannen en het gebrek aan inspraak. De SP en verschillende andere fracties stelden afgelopen dinsdag in de raadsvergadering vragen.

Zo wilde een vertegenwoordiger van de partij DPBL weten of bij de gemeente nu eindelijk bekend is hoeveel treinen er door Boxtel gaan rijden, waarom Boxtel de maatregelen die daaruit voorvloeien moet gaan betalen en wanneer er nu meer duidelijkheid is.

Gebrek aan daadkracht wethouder
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP sloot zich bij die vragen aan en toonde zich naar wethouder Van der Zanden teleurgesteld over de gebrekkige inspraak bij het ministerie en het gebrek aan daadkracht bij Van der Zanden om de belangen van de Boxtelse mensen bij het ministerie op het netvlies te krijgen. ‘U pretendeert altijd zo’n stevige vinger in de pap te hebben bij het ministerie, maar er worden maar twee inspraakgroepen van bewoners ingesteld ten behoeve van de plannen. En daar zitten geen mensen bij die aan het traject door Boxtel wonen en er mag ook niemand uit Boxtel meepraten over de problemen die ontstaan als de dubbele overweg vaak dicht ligt.

Verkeerswethouder Van der Zanden kon echter niet meer duidelijkheid geven dan op de informatieavond is gebeurd. Wel gaf hij aan dat inmiddels een drietal Boxtelse belangengroepen kunnen aansluiten bij één van de twee inspraakgroepen. Boxtel mag nu aansluiten bij de werkgroep die is ingesteld ten behoeve van de uitwerking van de zogenaamde Vughtse corridor. De wethouder zegde tevens toe om in elke commissievergadering Ruimtelijke Zaken de voortgang in de plannen toe te lichten.

Zorg in Boxtel over treinen, geen duidelijkheid dubbele overweg.