Voorstel alcohol en drugspreventie jongeren overgenomen

7 maart 2012

Voorstel alcohol en drugspreventie jongeren overgenomen

Het college van B&W heeft afgelopen dinsdag in de raadsvergadering een SP-voorstel overgenomen om meer inspanningen te verrichten naar de preventie van vroegtijdig alcohol- en drugsgebruik bij jongeren. Jongeren komen steeds vaker en steeds vroeger in aanraking met alcohol en drugs, zo blijkt uit een rapportage van de GGD die vorig jaar verscheen.

De gemeente heeft sinds 2007 al behoorlijk veel initiatieven ontplooid op het gebied van alcohol- en drugspreventie. Onder meer op initiatief van de SP-fractie, die daar in 2007 bij de begrotingsbehandeling al via een aangenomen motie aandacht voor vroeg. Dat leidde toen onder meer tot invoering van het project ‘Gezonde school en genotsmiddelen’, op diverse scholen in Boxtel. Later sloot Boxtel zich aan bij het regionale project ‘Alcohol 16min, geen goed begin’, onder welke vlag diverse projecten en initiatieven werden genomen.

De politieke partij Balans agendeerde het onderwerp in de afgelopen raadsvergadering, maar de coalitiepartij diende een motie in zonder concreet voorstel. Reden voor de SP om wel een concreet voorstel in te dienen, dat past in het ingezette beleid en tegemoet komt aan het advies van de GGD om meer preventie-activiteiten te ontwikkelen. De SP stelde concreet voor om een project te ontwikkelingen naar model van het project vroegsignalering alcohol- en drugsgebruik in Veghel. Fractievoorzitter Eric van den Broek over het voorstel: ‘Dat is een project onder de vlag van het regionale initiatief ‘Alcohol 16min, geen goed begin’ en richt zich op de aanpak van gebruik van genotsmiddelen vanaf de allerjongste leeftijd. Daarbij is het een bestaand initiatief, waarvoor waarschijnlijk subsidiemogelijkheden zijn en geen ontwikkelingskosten meer nodig zijn, waardoor de kosten waarschijnlijk laag kunnen worden gehouden’.

Gezondheidsachterstanden
De SP vestigde ook nog een keer de nadruk op het tegen gaan van gezondheidsachterstanden bij risicogroepen. ‘De GGD merkt ook op dat een aantal kwetsbare groepen verhoogd risico op gezondheidsproblemen hebben en kwetsbaar zijn voor het gebruik van genotsmiddelen. Onder meer leerlingen van de VMBO worden concreet in de rapportage benoemd. De aanpak van gebruik van genotsmiddelen vereist een integrale benadering, waar alle belanghebbende partijen in Boxtel bij betrokken moeten worden’, aldus Eric van den Broek.

De andere partijen in de gemeenteraad en het college zagen veel in de voorstellen van de SP, waardoor de motie door wethouder Van de Langenberg werd overgenomen. De afspraak is nu dat nog voor de zomer een notitie in de commissie maatschappelijke zaken wordt besproken, waarin de ideeën van de SP nader worden uitgewerkt.

Motie vroegsignalering alcohol- en middelengebruik.

Motie SP leidt tot aandacht preventie alcohol-gebruik jongeren.