Gemeente informeert Wmo-cliënten onvoldoende bij afschaffing persoonsgebonden budget voor familie bij hulp in het huishouden

7 mei 2012

De gemeente heeft in een beschikking over het stopzetten van het persoonsgebonden budget (PGB) voor familie bij hulp in het huishouden naar de mening van de SP verzuimd om een cliënt te wijzen op het bestaan van een uitzonderingsmogelijkheid waardoor deze wellicht het PGB had kunnen behouden. Deze klacht kwam binnen via het Wmo-Meldpunt van de SP en de SP-gemeenteraadsfractie heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Niet toegestaan om met PGB huishoudelijke hulp in te kopen van familie
Artikel 4.2 van het Besluit Wmo (2012) vermeldt dat het niet meer is toegestaan om met het PGB huishoudelijke hulp in te kopen van familie in de eerste en tweede graad. De redenering van de gemeente is dat familie behoort tot het sociale netwerk van de cliënt en dat van familie verwacht mag worden dat zij zich kosteloos voor dat familielid inzetten. Dat staat vermeld in een brief aan Wmo-cliënten en in de Wmo-krant die huis aan huis verspreid is.

Gemeentelijke brief informeert cliënten onvoldoende
Via het Wmo-Meldpunt van de SP hebben wij een brief onder ogen gehad waarin de gemeente een cliënt meedeelt dat de PGB als gevolg van dit artikel stopgezet wordt. Er wordt echter niet bij vermeld dat er een uitzonderingsmogelijkheid is. Immers: in de tweede zin van betreffend artikel 4.2 van het Besluit Wmo (2012) staat het volgende vermeld: ‘Tenzij de individuele behoefte en omstandigheden aanleiding geven om hierop een uitzondering te maken.’ Deze mogelijkheid wordt in de Toelichting op het Besluit Wmo (2012) als volgt nader toegelicht: ‘Er zijn uitzonderingen mogelijk. Bijvoorbeeld als de hulpvraag zo specifiek is dat inzet van familie juist zo gewenst is. Ook als het familielid enerzijds minder is gaan werken om zo voor belanghebbende te zorgen, kan een uitzondering gemakt worden.’

SP wil heronderzoeken en doorbetaling PGB
SP-fractievoorzitter van den Broek is ontstemd over de gang van zaken: ‘De gemeente had de cliënten goed moeten voorlichten over die uitzonderingsmogelijkheid, zodat ze daar bezwaar tegen hadden kunnen aantekenen. Je mag van deze mensen niet verwachten dat ze volledig op de hoogte zijn van het Besluit Wmo. Ook is er door de gemeente geen heronderzoek gedaan waardoor zij wellicht toch hun PGB hadden kunnen behouden. Wij willen nu alsnog heronderzoeken en tot die tijd moeten betrokkenen gewoon hun PGB blijven behouden.’

Brief aan College van B&W met aanvullende vragen toepassing WMO.

SP: gemeente in de fout met eigen bijdragen trapliften