Is school op locatie Kleine Aarde wel verantwoord voor gezondheid kinderen?

26 juli 2012

Is school op locatie Kleine Aarde wel verantwoord voor gezondheid kinderen?

De SP heeft deze week vragen gesteld over locaties die bij het college in beeld zijn om in MIGA een basisschool te vestigen. De SP wil daar nu onderhand eindelijk wel eens duidelijkheid over. Coalitiepartij Balans heeft in het verleden al gepleit voor realisering van een school op de locatie van De Kleine Aarde (DKA) en ook in de collegeplannen voor de invulling van DKA wordt die optie nog steeds genoemd. Het lijkt er echter op dat dit waarschijnlijk onverstandig en mogelijk onhaalbaar is, vanwege de korte afstand van die locatie tot de rijksweg A2.

De belangrijkste oorzaak van slechtere gezondheid in Nederland is een slechte levensstijl, maar een steeds groter percentage van de ziektelast wordt ook veroorzaakt door het milieu (vooral luchtverontreiniging en geluidsbelasting). Het Astmafonds pleit voor gevoelige bestemmingen, waaronder scholen, al jaren voor een afstandscriterium van 300 meter tot de snelweg en 50 meter tot de provinciale weg. Op dit moment kan dat wettelijk gezien nog, maar een petitie van het Astmafonds aan de Tweede Kamer leidde vorig jaar tot veel sympathie bij politieke partijen.

Gevoelige bestemmingen
Het lijkt erop dat er binnen niet afzienbare tijden landelijk wettelijke maatregelen worden genomen of dat lagere overheden zelf hier beleid op moeten formuleren (en van daaruit niet alleen toetsing aan wettelijke normen, maar ook aan beleid). Pleitbezorgers voor meer bescherming pleiten ervoor geen risico’s te nemen in het geval van gevoelige bestemmingen, zoals scholen, woningen en kinderdagverblijven.

Wetenschappelijke studies
Duidelijk is in ieder geval dat wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het wonen dichtbij een snelweg kan leiden tot gezondheidsklachten (Hoek, Brunedreef, Goldbohm et al., 2002). Er zijn bovendien correlaties afgeleid tussen gezondheidsklachten en fijnstofconcentraties.

Huidige norm
Vooralsnog pleit staatssecretaris Atsma van het demissionaire Kabinet Rutte ervoor om de huidige wettelijke norm als basis te hanteren, maar ook hij erkent in zijn brief aan de Tweede Kamer van juni 2011 inmiddels dat ook bij concentraties onder de wettelijke norm gezondheidsrisico’s kunnen ontstaan. Dat standpunt spreekt dan weer voor het hanteren van een afstandscriterium en het valt dan ook te verwachten dat de norm van het Astmafonds nog eens in wetgeving wordt gegoten.

SP: geen gezondheidsrisico’s
De Boxtelse SP-fractie hoopt dat het college van B&W daar in haar afweging voor een schoollocatie in MIGA rekenschap van zal nemen. Fractievoorzitter Eric van den Broek zegt er het volgende over: ‘Wettelijk gezien kán het: een school bouwen op een plek waar de luchtkwaliteit wettelijk gezien en qua afstand, nog net aan de normen voldoet. Maar dat wil nog niet zeggen dat het gezond is voor de kinderen en leerkrachten op die school. Het zou beter zijn om pas op de plaats te maken en in ieder geval niet te gaan voor een locatie waar de gezondheid in het geding kan komen en/of waarvoor binnen niet afzienbare tijd nieuwe wetgeving komt.

Artikel over fijnstof - Gezondheid in het MER.

Fractie SP vraagt om duidelijkheid schoollocaties MIGA.