Discussie adviesorganen in gemeenteraad november

30 augustus 2012

Discussie adviesorganen in gemeenteraad november

Dinsdag stelde de Boxtelse SP-fractie in de gemeenteraad een reeks kritische vragen over de al maandenlange ruzie tussen diverse adviesorganen en het college van B&W. Het college blinkt in deze bestuursperiode regelmatig uit in arrogantie en de slechte omgang met Boxtelse belangengroepen. Veel belangengroepen vinden dat het college niet naar hun inbreng luistert en voelen zich niet serieus genomen. Inmiddels liet het college een onderzoek naar het functioneren van adviesorganen uitvoeren en de uitkomst daarvan wordt in november besproken in de Boxtelse gemeenteraad.

De opstelling van het college leidde onder meer al tot het opstappen van de leden van duurzaamheidscommissie ADO en het staken van het overleg door de dorpsraad Liempde. Met de dorpsraad is inmiddels weer een voorzichtige vorm van overleg mogelijk. Reden voor de SP om een reeks kritische vragen te stellen over het overleg met de diverse adviesorganen. Fractievoorzitter Eric van den Broek zei er in de raadsvergadering het volgende over: 'Nu er met één belangengroep afspraken zijn gemaakt, is het wat ons betreft zaak dat het college ook met de nodige daadkracht ervoor zorgt dat er op het gebied van participatie en inspraak weer een goede relatie met andere adviesorganen en individuele burgers wordt bereikt. Het vertrouwen van veel burgers in het bestuur, heeft in de afgelopen periode immers een flinke knauw gehad en het zou goed zijn om nu ook met anderen snel schoon schip te maken.'

'Daarnaast zijn er nu ook andere afspraken gemaakt met de dorpsraad. Wat betekent dat bijvoorbeeld voor de verordening en voor de afspraken met andere adviesorganen? En hoe verhouden deze afspraken zich tot de uitkomsten van het onderzoek burgerparticipatie?', zo vroeg Van den Broek zich af.

Verantwoordelijk wethouder Van de Wiel gaf aan dat het overleg met de dorpsraad op initiatief van de leden van de dorpsraad was hervat. Daarnaast zegde hij toe om het onderzoek naar het functioneren van de adviesorganen in november te zullen agenderen.

SP stelt in gemeenteraad ruzie met adviesorganen aan de kaak.