Disfunctioneren college leidt tot lagere waardering Boxtelaren

5 oktober 2012

Disfunctioneren college leidt tot lagere waardering Boxtelaren

Het vertrouwen van Boxtelaren in het functioneren van het college van B&W, heeft in de afgelopen twee jaar een flinke knauw gehad. Dat blijkt uit de cijfers van het onderzoek ' De staat van de gemeente'. In de onderzoeksresultaten is terug te lezen dat Boxtelaren vinden dat de gemeente op gebieden als het vertrouwen in het college, veiligheid, wonen en de leefbaarheid in wijken, ver achteruit is gegaan.

De onderzoeksresultaten zijn beschreven in de toelichting op de gemeentebegroting 2013, die aankomende week in de adviescommissies van de gemeenteraad wordt besproken.

Onvrede burgers
Fractievoorzitter Eric van den Broek kijkt niet op van de resultaten: 'De onvrede van burgers en adviesorganen, die voortdurend via ruzies, ingezonden brieven en boze inspreekreacties, maar ook via gesprekken aan de deur en op de straat, bij ons op het netvlies komt, vertaalt zich dus in harde cijfers. In de vorige bestuursperiode, toen de SP deelnam aan de coalitie liep de trend op alle gebieden op, maar sinds 2010 is er dus sprake van een heel duidelijke neerwaartse spiraal.'

Coalitie slecht voor Boxtel
De SP heeft altijd al gezegd dat de coalitie van Balans, PvdA/Groenlinks, Combinatie95 en DPBL slecht voor Boxtel is, omdat de partijen op veel onderwerpen altijd hebben duidelijk gemaakt mijlenver uit elkaar te liggen. 'Dat zien we nu dus ook alweer terug in de waardering door de burger. Het cijfer voor het betrekken van de burgers bij beleid is met 13% gedaald, het vertrouwen in B&W is met 6% gedaald, de burger voelt zich onveiliger, er wordt traag gereageerd op meldingen, de prestatieindicatoren op gebied van wonen en de wijken zijn maar liefst allemaal gedaald in score en het cijfer voor de leefbaarheid is van 6,6 naar 6,2 gegaan!', aldus Eric van den Broek in een toelichting.

De SP zal de waarderingcijfers meenemen in haar bijdrage in de commissievergaderingen van aankomende week.

SP stelt in gemeenteraad ruzie met adviesorganen aan de kaak.