Twee locaties in beeld voor school miga

9 oktober 2012

Twee locaties in beeld voor school miga

De SP heeft gisteren in de commissie maatschappelijke zaken kritische vragen gesteld over de stand van zaken in het onderzoek naar mogelijke locaties in MIGA (Mundel/In Goede Aarde). Wethouder De Man zei dat er nog twee locaties in beeld zijn, namelijk het terrein van De Kleine Aarde en een andere locatie die de wethouder niet wilde noemen. De SP heeft grote vraagtekens over de mogelijkheid om op het terrein van De Kleine Aarde een school te realiseren vanwege de politieke haalbaarheid en het afstandscriterium van 300 meter tot de snelweg.

PvdA/Groenlinks kritisch over DKA, Balans zeker voor
Wethouder De Man wilde in de commissie niet verder op het locatieonderzoek ingaan, omdat ‘ daar binnen het college nog niet over gesproken is’. De SP drong daar bij monde van fractievoorzitter Eric van den Broek wel op aan: ‘Het is een publiek geheim dat PvdA/Groenlinks heel erg kritisch op de mogelijke locatie De Kleine Aarde is en Balans dat nu juist zeker wil. Wordt hier misschien eerst weer binnen de coalitie een politiek compromis dichtgetimmerd? Het duurt allemaal wel erg lang.’

Afstandscriterium
Bovendien stelde de SP kritische vragen over het afstandcriterium van 300 meter, welke geldt voor kwetsbare locaties ten opzichte van snelwegen. In het geval van De Kleine Aarde valt die locatie namelijk precies in een straal van 300 meter van de A2. ‘Aanstaande wetgeving zegt dan dat realisering van een school waarschijnlijk helemaal niet kan. Daarnaast is die 300 meter een zeer strikte aanbeveling van erkende instituten, zoals het Astmafonds. Hoe denkt het college daarover?’, zo vroeg Eric van den Broek aan de wethouder.

De wethouder gaf echter vervolgens geen krimp en wilde over het onderwerp locatiekeuze school Miga verder geen mededelingen doen. Deze discussie krijgt ongetwijfeld nog een vervolg. De discussie gisteren maakte overigens onderdeel uit van de begrotingbehandeling, zoals die deze week in de commissievergaderingen plaats zal vinden.

Fractie SP vraagt om duidelijkheid schoollocaties MIGA.