Zeer magere oogst college

10 oktober 2012

Zeer magere oogst college

Deze week vinden in de commissievergaderingen de voorbereidingen voor de begrotingsbehandeling plaats. De titel van de begroting luidt dit jaar ´een oogstjaar in tijden van financiële krapte´. Het college probeert met die titel in de aanhef nog iets op te poetsen van de zeer magere resultaten van de afgelopen jaren. De SP leverde in de commissies felle kritiek op de hypocriete manier van communiceren door het college.

Met een kwinkslag haalde fractievoorzitter Eric van den Broek de mooie praatjes van het college onderuit: 'De letterlijke betekenis van het woord ‘oogsten’ is het binnenhalen van landbouwproducten. Goedbeschouwd is het college dan deze periode maar in een doelstelling geslaagd, namelijk het aanstellen van Wim van der Zanden als wethouder. En voor de verdere rest kan de oogst niet anders geduid worden als zeer en zeer mager.'

Indrukwekkende lijst wanprestaties
Van den Broek refereerde in zijn bijdrage aan een inmiddels indrukwekkende lijst van flaters en wanprestaties die het college en deze coalitie de afgelopen twee jaar voor hun rekening hebben genomen: ´Het voortdurend ruziemaken met burgers en belangengroepen, de onnodige inhuur van externen, het schaliegasdebacle, de gang van zaken rondom de besluitvorming in de scholencarroussel, de flater in de Oranjelaan, de wijze van communiceren over de plannen TALK-weg (toen Van der Zanden met het verkeerde verhaal naar Den Haag toog), het naar buiten brengen van de plannen voor parkeren op de Boomgaard/Vijver, het doordrukken van het plan Pastorietuin, gewijfel over veiligheidsmaatregelen op de Schijndelseweg, het weg willen geven van het maatschappelijk belang van De Braken, het passeren van de sportverenigingen van De Braken, het coalitiegekissebis over een kunstgrasveld voor HCL enzovoort, enzovoort, enzovoort. Praatjes en mooie woorden genoeg, maar presteren, ho maar!!!!´

De SP hekelde daarbij de wijze waarop sinds aanvang van de bestuursperiode is bezuinigd op sociaal beleid en is ingeteerd op het voorzieningenniveau van de WMO. Tevens is in de begroting terug te lezen dat de waarderingscijfers van de Boxtelse burger in een vrije val naar beneden bewegen. Vooral op gebied van leefbaarheid en het vertrouwen in het college gaan de cijfers voor dit college in het onderzoek ´De staat van de gemeente´, hard achteruit.

Meer over de begroting en de bijdrage van de SP in de discussie zal de komende weken op deze website worden gepubliceerd.

Disfunctioneren college leidt tot lagere waardering Boxtelaren.