College belooft betere burgerparticipatie na vernietigend rapport adviesorganen

16 november 2012

College belooft betere burgerparticipatie na vernietigend rapport adviesorganen

Afgelopen woensdag debatteerde de commissie Bestuurlijke Zaken over de verbetervoorstellen die het College op gebied van burgerparticipatie heeft gedaan en de inhoud van het rapport naar het functioneren van adviesorganen. De inhoud van dat rapport was vernietigend voor het College. Het College werd door belangengroepen verweten groepen niet tijdig te betrekken, niet te luisteren, niet terug te koppelen en bepaalde beleidsgebieden zoals duurzaamheidsbeleid worden überhaupt niet serieus genomen.

Een week eerder had het College nog geprobeerd de uitkomsten van het onderzoek naar adviesorganen te verdoezelen, door geheimhouding op het rapport te leggen. Alert reageren van de raadsfractie van de SP vorige week in de raadsvergadering voorkwam dat de commissieleden afgelopen woensdag niet vrijuit zouden kunnen spreken. Enkele dagen voor de vergadering maakte het College het rapport alsnog openbaar.

Wanvertoning
Eric van den Broek becommentarieerde het functioneren van het College op gebied van burgerinspraak en overleg met adviesorganen uiterst kritisch: ‘De gang van zaken vorige week is natuurlijk één grote politieke wanvertoning. Eigenlijk is de wijze waarop het college het rapport over het onderzoek naar de adviesorganen onder de pet probeerde te houden exemplarisch voor de onbeholpen wijze, waarop de burgerinspraak in deze bestuursperiode plaatsvindt.’ Van den Broek hekelde in zijn commentaar de coalitiepartijen die ‘inhoudelijk mijlenver uit elkaar liggen’ en daardoor alles van te voren ‘dicht timmeren’. ‘Dat gaat keer op keer ten koste van de inspraak van burgers’, aldus Van den Broek.

Grondhouding
De SP is blij dat het College beterschap belooft, maar is er zeer sceptisch over of dit ook in de praktijk gebracht gaat worden. ‘Het echt naar de burger willen luisteren moet een grondhouding van het college zijn, moet bij een bestuur in de genen zitten en moet uitgangspunt zijn van de bestuurscultuur. Recente inspraaktrajecten in het kader van de verkeersknippen zijn alweer helemaal misgelopen, dus wij wachten kritisch af’, besloot Eric van den Broek zijn commentaar.

Rapport adviesorganen alsnog openbaar.