Geheimhouding rapport adviesorganen: ‘ongekende minachting raad en burgers’

7 november 2012

Geheimhouding rapport adviesorganen: ‘ongekende minachting raad en burgers’

Gisteren vond er op initiatief van de SP een zeer heftige discussie plaats over het eindrapport van het onderzoek dat het college heeft laten uitvoeren naar het functioneren van de adviesorganen. Vorige week heeft het college geheimhouding gelegd op dit rapport. Zeer tegen het zere been van de SP. Fractievoorzitter Eric van den Broek noemde de gang van zaken gisteren een ‘ongekende minachting van gemeenteraad en burgers’.

Gisteren vond in de Boxtelse gemeenteraad de tweede termijn van de begrotingsbehandeling plaats. Reden voor de SP om terug te komen op de magere resultaten op gebied van vertrouwen van burgers, zoals die in dat onderzoek terugkomen. De cijfers voor het vertrouwen in het college en de leefbaarheid zijn in deze bestuursperiode in een vrije val geraakt en de SP-fractie stelt dat dit vooral komt door de opstelling en het wanpresteren van het college en de coalitie.

Inspraak: college maakt er een boeltje van'
Eric van den Broek zei er het volgende over: ‘Het College maakt er, om op zijn Boxtels te blijven, ' een boeltje’ van en blijft dat doodleuk doen. De recente flaters over de inspraak bij verkeersknippen getuigen daar weer van, maar het toppunt is nog wel het mailbericht dat wij afgelopen vrijdag mochten ontvangen over de geheimhouding die het College wil opleggen op het onderzoek naar het functioneren van adviesorganen. Wij hebben dat rapport inmiddels gelezen en begrijpen de politieke gevoeligheid, omdat het college veel kritiek krijgt, maar als het college haar eigen onderzoek serieus neemt, dan moet dat rapport gewoon openbaar worden gemaakt. Zodat daar in de openbaarheid een discussie over kan worden gevoerd en zodat daar conclusies uit kunnen worden getrokken. Bovendien is er geen enkele wettelijke grond om geheimhouding op te leggen. Er staat politiek belangwekkende informatie in dat rapport over hoe er met beleidszaken wordt omgegaan.’

Teleurstellend
Het college bleef bij haar argumenten om het rapport niet openbaar te maken. De SP diende daarop een motie in, die door de coalitie en een aantal oppositiepartijen werd weggestemd. Vooral omdat ze aangaven het vertrouwelijke rapport nog niet te hebben gelezen. ‘Zeer teleurstellend’, zo gaf Eric van den Broek na afloop aan, ‘maar deze kwestie krijgt zeker nog een staartje. De geheimhouding is inhoudelijk zeer zwak gemotiveerd. Ik zou wel eens willen zien of dat overeind kan worden gehouden als ik volgende week uit het rapport zou willen citeren of het openbaar zou maken. We gaan dat in ieder geval eens uitzoeken.’

Inmiddels heeft Brabants Centrum het rapport bij de gemeente opgevraagd, met een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur.

Motie opheffen geheimhouding rapport adviesorganen.

College blijft ruziën met belangengroepen.