Vragen over maatregelen toegankelijkheid Elisabethdael en Vinckenrode

30 november 2012

Vragen over maatregelen toegankelijkheid Elisabethdael en Vinckenrode

In juni van dit jaar trok de SP al bij de gemeente aan de bel met vragen over de toegankelijkheid van zorgcentra voor ouderen Elisabethdael en Vincenrode. Bewoners van deze zorgwoningen voor ouders maken zich ernstig zorgen over de toegankelijkheid van de gebouwen, nu voor hun deur de stoeprand is verhoogd en paaltjes zijn geplaatst. De bewoners die vaak slecht ter been zijn moeten omlopen en hulpdiensten kunnen nu niet snel bij de voordeur komen. De SP trok bij het gemeentebestuur aan de bel, maar die verwijzen tot nu toe naar woonstichting St. Joseph en de Eldegroep, de beheerders van de zorgcentra. Deze week vroeg de SP opnieuw naar de stand van zaken.

In juni stuurde de Boxtelse SP-fractie al een brief met vragen naar het college en in september werd de kwestie in de commissie maatschappelijke zaken aan de orde gesteld. Wethouder Tossy de Man zegde toen toe de toegangssituatie bij de beheerder aan de kaak te zullen stellen, om de nieuwe situatie op enig moment te evalueren. Bewoners hebben tot op heden echter niets teruggehoord en de situatie is nog steeds onveranderd. 'Eigenlijk waardeloos dat de wethouder niets van zich laat horen. De winter zit eraan te komen en wij vrezen dat met name de extra loopafstanden met gladde stoepen een extra probleem zullen vormen, voor mensen die slecht ter been zij', zegt fractievoorzitter Eric van den Broek over de opstelling van het college. 'Zij schermen er nu mee dat mensen eerst aan de nieuwe situatie moeten wennen, maar het is al lang duidelijk dat dit niet werkt.'

WMO-proof
Het gemeentebestuur heeft in het verleden mooie verhalen gehouden over het wmo-proof maken van stoepen en straten. Dat betekent dat de straten voor iedereen toegankelijk moeten zijn. In dit geval laat het college zich in ieder geval niet van haar beste kant zien. 'Bovendien wordt er ook nu weer gewoonweg niet op verzoeken gereageerd. Een paar dagen geleden heb ik via een persoonlijke mail bij de wethouder aan de bel getrokken, maar ik hoor er tot op heden dus gewoonweg helemaal niets van terug', aldus een teleurgestelde Eric van den Broek.

Evaluatie toegankelijkheid zorgcentra Elisabethdael & Vinckenrode.