Ingezonden brief: Gemeentebestuur moet Wmo jaarlijks evalueren

27 december 2012

Ingezonden brief: Gemeentebestuur moet Wmo jaarlijks evalueren

Volgens wethouder de Man wordt de Boxtelse gemeenteraad pas in 2015 een brede evaluatie van de Wmo voorgelegd. Dit is onaanvaardbaar, omdat een jaarlijkse evaluatie wettelijk verplicht is en ook is opgenomen in de plaatselijke Wmo-verordening die per 1 januari 2012 in werking getreden is.

Het college is verplicht om jaarlijks verslag te doen aan de gemeenteraad over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk. Door de weigering van het college wordt de gemeenteraad een instrument uit handen genomen om het beleid te kunnen bijstellen. Voor Wmo-cliënten is dit een slag in het gezicht. Zij moeten nog een paar jaar wachten op mogelijke politieke bijstellingen waar zij baat bij kunnen hebben. Waarom zijn Wmo-cliënten wel gebonden aan de verordening en B&W niet?

Een prominent lid van de Wmo-adviesraad sprak zijn waardering uit over het SP-rapport ‘Uitvoering Wmo-verordening onder de maat’ en is van mening dat alleen dit rapport al een evaluatie waard is. Voeg daarbij het verslag van de Wmo-cliëntdagen en het verplichte verslag van het college, zodat een snelle en verantwoorde evaluatie mogelijk is. Ik reken op steun van de Wmo-adviesraad en de gemeenteraad.

Willem van Meurs
De Papiermaker 14
Boxtel

SP eist wettelijk verplichte evaluatie WMO.