SP eist wettelijk verplichte evaluatie WMO

11 december 2012

SP eist wettelijk verplichte evaluatie WMO

De SP heeft bij het college aan de bel getrokken over het uitblijven van de jaarlijks bij wet verplichte evaluatie van de WMO. In Boxtel is per 1 januari 2012 van dit jaar een nieuwe verordening ingevoerd, maar het college weigert deze te evalueren, terwijl dit toch vanuit de wet en vanuit de eigen Boxtelse verordening verplicht is gesteld. De raadsfractie van de Boxtelse SP is zeer ontstemd over de opstelling van het college.

‘Burgers moeten zich aan de verordening houden, de gemeente kennelijk niet’

In een brief aan het college maakt de SP klip en klaar helder dat het gemeentebestuur niet om de wettelijke evaluatie heen kan. In de brief verwijst de SP terug naar de wettelijke bepalingen, die zeggen dat de gemeente aan de gemeenteraad en WMO-cliënten moet rapporteren over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk. De uitkomsten van deze rapportage kunnen dan vervolgens weer reden zijn tot bijstelling van beleid.

Moreel appèl
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP doet in de brief ook een belangrijk moreel appèl aan het college en de gemeenteraad: ‘U hanteert de verordening op een strakke manier naar burgers en van die burgers wordt ook verwacht dat ze de verordening strikt naleven. Waarom geldt die verplichting andersom dan niet voor het gemeentebestuur? Wij vinden dat onbehoorlijk bestuur, onbetrouwbaar en onaanvaardbaar! Als het college zichzelf en de burger serieus neemt, dan dient het college net zo goed de inhoud van de verordening na te leven als dat van cliënten wordt verwacht.’

De SP roept het college op de wettelijke bepalingen alsnog na te komen en wil ook van andere politieke partijen weten wat die van de gang van zaken vinden. Daarnaast wil de SP weten of het college over het niet uitvoeren van de verplichte evaluatie ook overleg heeft gevoerd met de WMO-adviesraad.

Brief aan het college van B&W over evaluatie van de WMO.

Fractie SP wil evaluatie WMO-verordening.
WMO Rapport ‘Uitvoering Wmo-verordening onder de maat’.