Wethouder verdraait discussie De Braken en gaat buiten zijn boekje

21 december 2012

Wethouder verdraait discussie De Braken en gaat buiten zijn boekje

Deze week vond in de gemeenteraad een ongemeen felle discussie plaats over de gang van zaken in de aanbestedingsprocedure voor de verkoop van De Braken. Aanleiding waren moties van de SP en D66 die tot doel hadden alle aanbestedingsstukken ter inzage voor raadsleden te krijgen en het stopzetten van de huidige aanbestedingsprocedure. Daarbij is het de fractie van de SP duidelijk geworden dat er in de oorspronkelijk aanbestedingsprocedure wel degelijk geïnteresseerde organisaties zijn geweest die binnen de randvoorwaarden van de gemeente Boxtel De Braken wilde kopen en exploiteren voor Boxtelse verenigingen. 'Als dat echt zo is dan hebben het college en de wethouder heel wat uit te leggen', aldus een zeer boze Eric van den Broek namens de SP tijdens de raadsvergadering.

Dinsdag heeft fractievoorzitter Eric van den Broek een telefonisch gesprek gehad met één van de geïnteresseerden voor de aankoop van De Braken. Het gaat hierbij om de directeur van één van de partijen waarmee het college al over de verkoop van De Braken gesproken heeft. 'Deze persoon gaf klip en klaar aan dat hij nu juist het maatschappelijk belang van De Braken als uitgangspunt heeft genomen', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek. 'En binnen de opgestelde aanbestedingsvoorwaarden van de gemeente. Terwijl dat de gemeente altijd heeft beweerd dat verkoop binnen die voorwaarden niet mogelijk zou zijn. Dat blijkt dus niet het geval, als deze informatie juist is.'

Controlerende taak raadsleden
Deze nieuwe informatie was voor de SP-fractie reden om in de gemeenteraad van afgelopen dinsdag een motie in te dienen om inzage in de aanbestedingsstukken door raadsleden. Eric van den Broek daarover: 'Raadsleden moeten die stukken kunnen inzien om hun controlerende taak fatsoenlijk te kunnen uitvoeren. Het college heeft immers op basis van die informatie besloten om De Braken mogelijk te verkopen, zonder dat het gebruik van Boxtelse verenigingen te waarborgen, waardoor verenigingen moeten verkassen naar andere hallen.'

Verkeerde informatie
Als de informatie die de SP-fractie waar is, dan heeft het college heel wat uit te leggen, omdat dan op basis van verkeerde informatie een mogelijk andere invulling van De Braken is voorgesteld. 'De procedure rammelt aan alle kanten, daarom moet de onderste steen boven', aldus Eric van den Broek.

Wethouder buiten zijn boekje
In de raadsvergadering van afgelopen dinsdag hadden de oppositie veel kritiek op de gang van zaken met betrekking tot de verkoop van De Braken. Het loslaten van het maatschappelijk belang door het college werd in de commissie maatschappelijke zaken van 10 september jongstleden door de meeste partijen helemaal afgekraakt, maar op basis daarvan zette wethouder Van de Langenberg de palannen toch onverkort door. De kritiek van de SP was niet mals: 'De wethouder verdraait de discussie in de commissie en gaat buiten zijn boekje door op basis daarvan nog besluiten te nemen ook. De commissie maatschappelijke zaken heeft bovendien alleen een adviesfunctie en mag niet beslissen. Dit is een klap in het gezicht van verenigingen en de gemeenteraad'.

Arrogantie
Verantwoordelijk wethouder Van de Langenberg bleef in de raadsvergadering dinsdag echter stoïcijns en beriep zich op de vertrouwelijkheid van de aanbestedingsprocedure. 'Maar ondertussen dendert u wel door en plaatst u de gemeenteraad, zonder officieel mandaat voor voldongen feiten', aldus Van den Broek. 'De arrogantie ten top!!'

Motie D66; stopzetten aanbestedingsprocedure De Braken.
Motie SP; inzage aanbestedingsstukken De Braken.

Tussenstand handtekeningenactie De Braken: inmiddels ver over de 1.000 reacties.