Besloten vergadering De Braken van de baan

15 februari 2013

Besloten vergadering De Braken van de baan

De door het college van B&W voorgestelde besloten vergadering over De Braken gaat aanstaande maandag niet door. Mede op basis van forse kritiek van de fractie van de SP, hebben de verschillende raadsfracties uiteindelijk besloten om de vergadering niet door te laten gaan. In maart komt het onderwerp nu op de raadsagenda in de openbare vergadering van de commissie maatschappelijke zaken en de gemeenteraad.

De afgelopen weken ontstond opnieuw politieke beroering over de procedure rond de verkoop van De Braken. De SP vorderde het ter inzage leggen van het totale dossier van De Braken, iets dat na veel gedraal uiteindelijk door het college werd toegezegd. Een eerder verzoek dat de SP via een motie voor ter inzage legging van het dossier indiende, werd immers nog door het college afgeraden. Wel wilde het college tevens ook besloten vergaderen over het hele dossier.

Achterkamertjespolitiek
De SP reageerde alert en schreef op 8 februari een brief, waarin zij aangaf de besloten vergadering te zullen boycotten. 'Daar ligt het dossier veel te gevoelig voor en er is geen enkele reden toe. Wij doen niet mee aan die achterkamertjespolitiek', aldus fractievoorzitter Eric van den Broek. Deze week heroverwoog de gemeenteraad de besloten vergadering en kwamen diverse andere fracties ook tot de conclusie dat een besloten vergadering geen goede zaak is voor een democratische en transparante besluitvorming over het dossier De Braken.

De SP was duidelijk in haar stelling: geen besloten vergadering, hooguit het stellen van informatieve vragen over de geheime stukken in beslotenheid.

Geen behoefte
Eric van den Broek gaf de volgende reactie: 'Onze fractie heeft per brief al kenbaar gemaakt wat wij vinden van een eventuele besloten vergadering. De enige reden voor besloten overleg zou wat ons betreft een bijeenkomst zijn voor het stellen van informatieve vragen, louter over de ter inzage gelegde stukken, waarover geheimhouding is opgelegd. Na inzage van die stukken hebben wij geen behoefte aan een besloten overleg op maandag 18 februari aanstaande. Over het opleggen van geheimhouding op de ter inzage gelegde stukken, evenals inhoudelijk over de stukken zelf, het gekozen proces en het oorspronkelijke voorstel om over het hele dossier in beslotenheid te vergaderen, hebben wij best vragen, maar daarover willen wij ons in een openbaar debat uitspreken. Wat ons betreft kan dat in de eerstvolgende reguliere openbare commissievergadering maatschappelijke zaken. Wat ons betreft kan het besloten overleg van 18 februari aanstaande dus geannuleerd worden.'

De discussie krijgt nu dus een vervolg in de openbare vergaderingen in maart.

SP boycot besloten vergadering dossier De Braken.