Verkoop van De Braken met behoud sporthalfunctie komende tien jaar

27 februari 2013

Verkoop van De Braken met behoud sporthalfunctie komende tien jaar

Het college heeft vandaag een persbericht gestuurd, waarin zij heeft aangegeven dat er een koper voor De Braken is gevonden die sporthal wil kopen met behoud van de maatschappelijke sporthalfunctie voor de komende tien jaar. De SP is gematigd positief, omdat de sporthalfunctie kennelijk gegarandeerd blijft, maar heeft in een persverklaring laten weten nog veel vragen te hebben.

Fractievoorzitter Eric van den Broek reageerde in een persverklaring als volgt:

Wat als de tien jaar voorbij zijn?
'Het college geeft met deze verkoopafspraken aan dat de maatschappelijke functie voor sportverenigingen voor 10 jaar behouden blijft. Dat is in ieder geval een positief punt, al zijn wij niet zo tevreden over het feit dat die afspraak slechts voor een periode van 10 jaar is gemaakt. Wat als die tien jaar voorbij zijn? Hoe wordt de sporthal dan ingevuld en wat betekent dat voor verenigingen? Komen die dan op straat te staan?

Gesproken met verenigingen?
Daarnaast vragen wij ons af of over deze verkoopafspraak ook met sportverenigingen is gesproken, onder meer ook over de condities waaronder ze van de hal gebruik kunnen blijven maken. We zijn dan ook benieuwd naar de verdere details in deze overeenkomst. Wat is er bijvoorbeeld afgesproken over wat er na die tien jaar gaat gebeuren en onder welke financiële voorwaarden mogen verenigingen van de zaal gebruik blijven maken? Daar willen wij het graag in de aankomende besprekingen in de commissie MZ en de gemeenteraad over hebben.

Het werd tijd dat er werd geluisterd
Het college geeft in het persbericht aan dat men goed geluisterd heeft naar de wens de sportfunctie voor verenigingen te behouden. Dat werd tijd en is een belangrijk punt die de acties van de SP en sportverenigingen lijken te hebben opgeleverd: actievoeren helpt dus.

Voor de verdere rest wachten wij de voorstellen aan commissie en raad af en zullen wij eerst ons licht ook opsteken bij de sporters en sportverenigingen.'

Persbericht Gemeente Boxtel verkoop De Braken.

Besloten vergadering De Braken van de baan.