SP wil KV-stations op terrein BioMérieux

14 april 2013

SP wil KV-stations op terrein BioMérieux

De gemeenteraadsfractie van de SP wil dat het college van B&W zo snel mogelijk de locatie BioMérieux aanwijst en de vergunning verleent voor de bouw van het eerste KV-station. Tevens stelt de fractie voor om de benodigde twee stations op deze locatie te situeren.

Terrein BioMérieux wel degelijk te koop
De onthullingen in Brabants Dagblad van 12 april jongstleden van bedrijfsmakelaar Saris van het bureau Saris en Partners liegen er niet om. In tegenstelling tot wat wethouder van der Zanden voortdurend beweerd heeft, staat (een gedeelte van) het terrein van BioMérieux op dit moment (maar ook in het verleden), gewoon te koop. Het actiecomité ZegNeetegenKV heeft de wethouder hier regelmatig op gewezen, maar de wethouder wilde niet luisteren. Hij hield halsstarrig vast aan de locatie Vorst A vlakbij Lennisheuvel en wekte daarmee de woede op van de buurtgemeenschap. Naar verluid liggen daar financiële motieven aan ten grondslag. Immers: dat stuk grond is eigendom van de gemeente en de verkoop levert de gemeente flink wat geld op. De bedrijfsmakelaar geeft in Brabants Dagblad aan dat het terrein geheel of gedeeltelijk per direct te koop is en dat de bouw van het KV-station binnen het bestemmingsplan valt. Volgens hem kan het eerste station al voor 1 januari van volgend jaar klaar zijn.

Unieke locatie voor twee KV-stations
In totaal zijn twee KV-stations nodig om te voorzien in de energiebehoefte van bedrijven. De SP-fractie is van mening dat nu een unieke kans is ontstaan om twee vliegen in één klap te slaan en meteen een einde te maken aan een politiek zeer gevoelige kwestie. Daarom is aan het college voorgesteld om deze locatie aan te wijzen voor de (gefaseerde) bouw van beide KV-stations. Globaal is daar 2 ha voor nodig, terwijl het gehele terrein 9,5 ha groot is. Ook het actiecomité ZegNeetegenKV heeft deze locatie als alternatief voorgesteld.

College moet snel handelen
Het college van B&W heeft onlangs besloten om de beslissing over de aanvraag voor de bouw van het KV-station met zes weken uit te stellen om zich verder in de alternatieven te kunnen verdiepen. Volgens de SP hoeft dat nu niet meer. Immers: in het reeds uitgevoerde vergelijkend locatieonderzoek haalde BioMérieux juist de score ‘uitstekend’ en de locatie is nu beschikbaar. De Rabobank juicht het zelfs toe als er een locatie komt die tot ieders tevredenheid is. Langer uitstel is niet langer functioneel meer, dat kost alleen maar tijd en geld. Om het risico uit te sluiten dat het terrein tussentijds verkocht zal worden, stelt de SP voor dat het college zo snel mogelijk deze locatie aanwijst en vergunning verleent, zodat Tennet en Enexis een optie kunnen nemen op de koop van een gedeelte van het BioMérieux-terrein en/of over kunnen gaan tot koop. Raadslid Dave van de Ven: ‘Wethouder van der Zanden heeft het alternatief van de locatie BioMérieux nooit serieus genomen. Het is te danken aan de vasthoudendheid van het actiecomité dat het nu de goede kant op lijkt te gaan.’

Brief aan het College van B&W over locatie BioMérieux voor KV-station.

Discussie kV-station Lennisheuvel: 'is er dan niets geleerd van schaliegasdebacle?'