Verhuizing Molenwijkschool van de baan, toch echte wijkschool voor MIGA

25 april 2013

Verhuizing Molenwijkschool van de baan, toch echte wijkschool voor MIGA

Door de forse kostenstijging van de oorspronkelijk besloten verhuizing van De Hobbendonken naar De Wilgenbroek, heeft het college een beleidswijziging voorgesteld in de zogenaamde scholencarrousel. Dinsdag is in de gemeenteraad besloten om de Molenwijkschool te laten zitten waar ze zit en De Hobbendonken te verhuizen naar de locatie De Kleine Aarde in Munsel/In Goede Aarde (MIGA). Daarmee wordt er eindelijk geluisterd naar de wens van de SP om niet de bovewijkse Jenaplan Molenwijkschool naar MIGA te verhuizen. Dat leidde in het verleden al tot veel politieke commotie en verzet bij de ouders van de Molenwijkschool. Met de komst van De Hobbendonken in MIGA ontstaat tevens de mogelijkheid om daar een echte wijkschool van te maken.

Raadslid Dave van de Ven van de SP hekelde in zijn bijdrage de gebrekkige communicatie over de verhuizing: 'De wethouder was er eerder zo op gebrand om deze op louter toeval genomen beslissing naar buiten te brengen, dat ze vergat de ouders en scholen zelf in te lichten. Zij heeft daarvoor in de commissie haar excuses gemaakt en die accepteren wij.'

Toeval
Fractievoorzitter Eric van den Broek sneerde nog naar coalitiepartij Balans, die het besluit naar zich toe wilde trekken: 'Balans heeft eerder ingestemd met de verhuizing van de Molenwijkschool naar MIGA. Dat druist in tegen hun eigen verkiezingsprogramma, waarin die partij pleit voor echte wijkscholen in alle Boxtelse wijken. Dan ga je geen bovenwijkse Jenaplan school in een wijk plaatsen, dat willen de ouders niet en dat wilde de school zelf niet. Alleen, omdat de verhuizing van De Hobbendonken te duur werd is dit besluit in beeld gekomen. Gelukkig, want nu kan daar een echte wijkschool gerealiseerd worden, maar dit besluit is dus wel louter door toeval tot stand gekomen.'

Brede school
Raadslid Van de Ven benadrukte in zijn bijdrage nog dat de SP vindt dat de brede schoolgedachte wel overeind moet blijven: 'Wat ons betreft komt er in het gebouw ook ruimte voor andere activiteiten, zoals bijvoorbeeld naschoolse opvang.'

Voorstel verhuizing De Hobbendonken rammelt nog aan alle kanten.