Coalitie neemt geen afstand van locatie kV-station Vorst A - rand Lennisheuvel

6 mei 2013

Coalitie neemt geen afstand van locatie kV-station Vorst A - rand Lennisheuvel

Afgelopen donderdag boog de Boxtelse gemeenteraad zich wederom over de omstreden komst van een kV-station aan de rand van Lennisheuvel. Mede op initiatief van de SP diende de oppositiepartijen een amendement in om de omstreden locatie uit het locatieonderzoek te halen, maar de coalitiepartijen wensen daarvan geen afstand te nemen. Zij zwakten het initiatief van de oppositie af met een veel minder zeggende motie, waarin zij het college oproept 'alles in het werk te stellen om een betere locatie te vinden'. Met deze motie blijft de omstreden locatie Vorst A, aan de rand van Lennisheuvel volop in beeld, omdat het college de coalitiemotie gedurende de vergunningaanvraag gemakkelijk naast zich neer kan leggen.

De publieke tribune puilde donderdag weer uit met bezorgde inwoners uit Lennisheuvel.

Lennisheuvel teleurgesteld
Veel mensen verlieten na de vergadering teleurgesteld de tribune, omdat met name de coalitiepartijen hun grote woorden niet waarmaken. ‘Partijen als Combinatie95 en PvdA/Groenlinks spreken wel dat ze van de locatie afwillen, maar als het puntje bij paaltje komt stemmen ze kritiekloos mee met hun coalitiepartners Balans’, was de teneur van veel reacties. De kwestie leidt binnen de coalitie tot veel onrust, omdat de aanpak van Balans-wethouder Wim van der Zanden bij de inwoners uit Lennisheuvel tot veel kritiek heeft geleid. Zo steunt Combinatie95 Peter Mannien de actievoerders uit Lennisheuvel openlijk, maar weigert hij in de gemeenteraad afstand te doen van het coalitiebelang van zijn partij. Hierdoor staat de locatie die tot zoveel beroering heeft geleid na vorige week donderdag, nog steeds op de agenda van het college.

Fikse kritiek
Raadslid Dave van de Ven uitte donderdag fikse kritiek op de hele gang van zaken: ‘Het dossier kV-station is het zoveelste onderwerp, waarin dit college en deze wethouder in de praktijk laten zien stelselmatig niet te luisteren naar haar burgers!! Alleen onder druk vanuit het actiecomite en diverse politieke partijen kon het college niet anders dan de beslissing betreft het kV station uitstellen en met dit raadsvoorstel komen voor een hernieuwd locatieonderzoek. Wij hebben in deze bestuursperiode niet meer de illusie dat dit college nog gaat leren van haar fouten. Over een klein jaar zijn er gelukkig alweer verkiezingen en dan kunnen burgers dit collegebeleid van stelselmatig negeren van burgers en het maar doordenderen en doorheen drukken van onderwerpen wegstemmen.’

De SP vindt dat het optreden van Van der Zanden zo onderhand politieke consequenties moet gaan krijgen. ‘De wethouder zet ons met dit onvoldragen raadsvoorstel weer met de rug tegen de muur, zoals zo vele eerdere keren. Dit vinden wij onacceptabel. Wij zijn benieuwd wat de wethouder verder gaat doen met de geluiden uit de raad en de bevolking, maar wij sluiten niet uit hier op een later moment politieke consequenties aan te verbinden’, aldus raadslid Dave van de Ven in zijn reactie.

Draai PvdA/Groenlinks
Opmerkelijk in het debat was de draai die PvdA/Groenlinks tijdens het debat maakte. In zijn eerste termijn gaf raadslid Hans Maassen aan dat de huidige locatie Vorst A absoluut niet te tolereren is. Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP daagde hem bij die afspraak uit een amendement in te dienen om die grote woorden waar te maken en PvdA/Groenlinks gaf aan dat na beantwoording van de wethouder te zullen doen. Na een schorsing trok PvdA/Groenlinks echter haar keutel in en kwam samen met coalitiepartijen tot de veel zwakker geformuleerde motie. ‘Pure volksverlakkerij’ aldus Eric van den Broek. ‘Alleen in het belang van de coalitie en het sparen van wethouder Van der Zanden maakt de PvdA/Groenlinks de volgende draai in deze raadsvergadering. Hopelijk gaan de kiezers daar over een paar maanden bij de raadsverkiezingen ragfijn doorheen prikken.’

SP wil KV-stations op terrein BioMérieux.