SP Boxtel houdt succesvolle huurdersavond

29 mei 2013

SP Boxtel houdt succesvolle huurdersavond

Maandagavond 27 mei heeft de SP Boxtel een thema-avond over huren georganiseerd bij de Rots. De zaal was tot de nok toe gevuld met verontruste huurders en andere belangstellenden.

De avond begon met een presentatie van de directeur van woningstichting Sint Joseph, Rob Dekker. Sint Joseph heeft ongeveer 4000 woningen in Boxtel en bezit daarmee 33% van alle woningen in Boxtel. Rob Dekker vertelde over de keuzes die Sint Joseph maakt, de keuze om een huurverhoging door te laten gaan omdat ze daardoor ook door kunnen gaan met het verduurzamen van de woningen. En dat Sint Joseph door de verhuurdersheffing in 5 jaar tijd 14 miljoen naar het rijk moet overmaken. Geld dat ergens vandaan moet komen en daarom maken zij gebruik van de kans die het kabinet hen biedt om de huren inkomensafhankelijk te verhogen.

Daarna was het woord aan Paulus Janssen, Tweede Kamerlid voor de SP. Hij vertelde dat het de schuld van Den Haag was dat die huurverhoging er komt. Het kabinet van VVD en PvdA hebben besloten dat de huurder mag opdraaien om geld in het laatje van de staat te brengen. Daarnaast vertelde Paulus Janssen de plannen van de SP. De SP stelt voor om fors te investeren in de bouw. Hierdoor worden banen geschapen in plaats van vernietigd, worden huizen opgeknapt en is de huurexplosie onnodig. Met het plan komt alleen al aan BTW evenveel geld binnen bij het rijk als met verhuurderheffing. Jansen: ‘Die belasting op goedkope huurhuizen moet dus direct van tafel. En doordat meer mensen aan het werk komen hoeven er ook minder uitkeringen worden betaald. Werkgevers, vakbonden en verhuurders staan achter dit plan. De noodzaak is nu duidelijker dan ooit. We moeten aan de slag.’

Als laatste was het woord aan Ad Boleij van de huurderbelangenvereniging. Hij riep op om massaal de door hen in de bus gedane poster voor de ramen te hangen van de huurders en graag mee actie te voeren wanneer er een manifestatie komt. Daarnaast gaf hij aan van meer dan 10% van de huurder in Boxtel geen inkomen bekend is en dat zij daardoor de laagste huurverhoging krijgen. Boleij: ‘Het schendt de privacy van de mensen, zij praten met hun buren en horen daar dat zij 6.5% huurverhoging krijgen en dan weten zij ook hoeveel zij verdienen.’

Bezwaar
De SP afdeling Boxtel roept huurder daarom op bezwaar te maken tegen de inkomensafhankelijke huurverhogingen. Bestuurs- en raadslid Eric van den Broek daarover: ‘Er heerst totale chaos bij de uitvoering van deze wet. Woningcorporaties, gemeenten en belastingdienst werken massaal met verkeerde cijfers. Wij willen huurders wijzen op de bezwaarmogelijkheden en zo nodig kan onze hulpdienst daar ook bij ondersteunen’.

Op de site van de Rijksoverheid, www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/kan-ik-bezwaar-maken-tegen-huurverhoging leest u hoe u bezwaar maakt tegen de huurverhoging.

Hulp bij bezwaar
Zo nodig helpt de SP u bij het opstellen van een bezwaarschrift. U kunt daarover bellen met Willem van Meurs, telefoon 676058.

SP organiseert openbare avond huren.