SP wil extra vergadering kV-station

6 mei 2013

SP wil extra vergadering kV-station

Op initiatief van de Boxtelse SP-fractie zal op woensdag 22 mei aanstaande waarschijnlijk een extra vergadering van de commissie ruimtelijk zaken plaatsvinden over de omstreden locatiekeuze kV-station. Na de raadsvergadering van donderdag 2 mei jl., waarin de gemeenteraad debatteerde over de randvoorwaarden van een nieuwe locatiestudie, was de SP-fractie het niet eens met de gebrekkige beantwoording van het college op vragen van onder meer het Lennisheuvelse actiecomité ‘Zeg nee tegen kV’. Ook oppositiepartijen VVD, D66 en CDA schaarden zich inmiddels achter het vergaderverzoek van de SP, waardoor het voorstel op basis van de raadsverordening op voldoende steun kan rekenen.

Het college wil in de reguliere gemeenteraadsvergadering van 28 mei aanstaande de resultaten van het nieuwe locatieonderzoek bespreken. Het college heeft daarbij voorgesteld om voorafgaand aan die raadsvergadering, geen voorbereidende vergadering van de commissie ruimtelijke zaken meer te organiseren. Dat is normaal gesproken wel de procedure, om politieke partijen de mogelijkheid te geven om voorafgaand aan de besluitvorming in de gemeenteraad informatie in te winnen en politieke standpunten uit te wisselen. Burgers hebben in het kader van burgerparticipatie bij commissievergaderingen recht om in te spreken.

Eerst commissiebehandeling
Fractievoorzitter Eric van den Broek licht het verzoek van de SP voor een extra commissievergadering als volgt toe: ‘De raadsleden hebben pas afgelopen donderdagavond tijdens de raadsvergadering kennis kunnen nemen van de beantwoording van de vele vragen. Wij hebben die dus sowieso onvoldoende mee kunnen nemen in de discussie die vorige week donderdag in de extra raadsvergadering plaats heeft gevonden. De beantwoording van die vragen of het niet beantwoorden van bepaalde vragen, kan van grote invloed zijn op de keuze van een nieuwe locatie en het nieuwe locatieonderzoek. Het is dus belangrijk dat alle aanwezige informatie eerst, zoals ook te doen gebruikelijk, politiek besproken wordt in een commissievergadering.’

Inspreken burgers
‘Bovendien gaat het college op deze manier wederom voorbij aan de inspraak van burgers. Bij commissievergaderingen hebben belangenpartijen en individuele burgers recht om in te spreken. Door de procedure op deze manier vorm te geven wordt de mensen uit Lennisheuvel die inspraakmogelijkheid ontnomen. Dat zou echt een heel slecht signaal zijn in deze toch al gevoelige kwestie’, aldus Eric van den Broek.

Vorige week diende de SP-fractie in de raadsvergadering al een motie in om een extra vergadering van de commissie ruimtelijke zaken te organiseren, maar die motie kreeg alleen steun van de oppositiepartijen.

Nu probeert de SP de extra vergadering alsnog op de agenda te krijgen door toepassing van de raadsverordening op commissievergaderingen die het volgende zegt:

Vandaag diende de SP haar verzoek in met ondersteuning van VVD, D66 en CDA, waardoor het verzoek voldoet aan de verordening. De griffie van de gemeenteraad heeft inmiddels aan commissieleden gevraagd om woensdag 22 mei in hun agenda te noteren voor de betreffende openbare vergadering.

Coalitie neemt geen afstand van locatie kV-station Vorst A - rand Lennisheuvel.