Balans heeft boter op hoofd

30 juli 2013

Balans heeft boter op hoofd

In Brabants Dagblad van 30 juli staat een ingezonden brief van SP-bestuurslid Willem van Meurs naar aanleiding van uitlatingen van raadslid Vervoorn van Balans over het ‘schaliegasdebacle’.

"In Brabants Dagblad van 26 juli plaatst Jan Vervoorn van Balans vraagtekens bij het ‘Boxtelse schaliegasdebacle’, zoals hij het noemt. Zijn verwijt is gericht aan wethouder Peter van de Wiel die, volgens Vervoorn, eerder nog een vergunning voor de proefboring door Cuadrilla verleende. Balans heeft echter boter op het hoofd. Immers: een wethouder verleent geen vergunning, dat doet het college van B&W. Wethouder Wim van der Zanden (Balans) maakt daar ook deel van uit en is dus mede verantwoordelijk voor de vergunningverlening. Het is een beetje laf en oncollegiaal van Balans om weg te lopen voor de verantwoordelijkheid van de eigen wethouder en een andere wethouder te beschuldigen van het ‘schaliegasdebacle’.
Vervoorn vreest terecht dat Cuadrilla straks gebruik wil maken van zijn juridische rechten als uit het onderzoek van minister Kamp blijkt dat het boren naar schaliegas geen noemenswaardige schade oplevert. Die juridische rechten komen voort uit de vergunningverlening door het college van B&W. Dus mocht het ondanks alle gemeentelijke en provinciale acties toch tot proefboringen komen in Boxtel (wat niet te hopen is), dan zijn met name de wethouders van Balans, Combinatie 95, PvdA/GL en DPBL daar verantwoordelijk voor."

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek is niet verbaasd over de uitlatingen van Vervoorn: ‘Het tekent de slechte verhoudingen in de coalitie.

Balans schoffeert voortdurend de andere coalitiepartners Ik ben benieuwd hoe lang met name PvdA en Combinatie95 dit nog pikken.’

Boxtelse oppositie verzoekt om initiatief Schaliegasvrije gemeenten.