Boxtelse coalitie valt uiteen

8 augustus 2013

Boxtelse coalitie valt uiteen

Combinatie95, PvdA/GL en Inbox hebben het vertrouwen opgezegd in de samenwerking met coalitiepartner Balans. De drie partijen gaan nu zonder Balans verder.

Aanval op wethouder van de Wiel nekt Balans
Aanleiding voor de vertrouwensbreuk was de beschuldiging van Balans dat wethouder van de Wiel van Combinatie 95 verantwoordelijk is voor het schaliegasdebacle. De fracties van Combinatie95, PvdA/GL en Inbox vinden dat andere wethouders, dus ook van der Zanden van Balans, hiervoor mede verantwoordelijk zijn omdat het hele college indertijd de vergunning voor de proefboring (veel te) vlug verleend heeft. Dat was ook de strekking van een recente ingezonden brief in de pers (‘Balans heeft boter op hoofd’) van SP-bestuurslid Willem van Meurs. De drie coalitiepartijen hebben de fractieleden van Balans nog verzocht om afstand te nemen van hun uitspraken, maar daar is volgens hen onvoldoende aan tegemoet gekomen. De fracties vinden dat dit niet past binnen goede bestuurlijke verhoudingen en in strijd is met collegiaal bestuur en hebben daarom het vertrouwen in de samenwerking met Balans opgezegd.

Met het verdwijnen van Balans uit de coalitie is de overgebleven coalitie haar meerderheid kwijt. De partijen willen daarom snel met alle fractievoorzitters overleggen over de ontstane situatie, met name over de vraag hoe de bestuurbaarheid gewaarborgd kan blijven. SP-raadslid Dave van de Ven over de ontstane situatie: ‘Laat ik beginnen met te zeggen dat het mij verbaast dat ze Balans niet eerder buitenspel gezet hebben, gezien de gebeurtenissen van de afgelopen drie jaar. Inhoudelijk blijft de situatie voor ons hetzelfde als altijd: goede voorstellen van het college steunen we en slechte niet. We gaan niet mee doen aan politieke spelletjes.’

Grote ruzie in coalitie om schaliegas.