Grote ruzie in coalitie om schaliegas

2 augustus 2013

Grote ruzie in coalitie om schaliegas

In de Boxtelse coalitie is de gootstmogelijke ruzie ontstaan over het schaliegasdossier. Balans en Combinatie95 maken elkaar daarbij over en weer verwijten, waarbij Balans weer ouderwets op de man speelt naar de wethouder van Combinatie95. In een reactie gaf de SP via een ingezonden brief van bestuurslid Willem van Meurs deze week al aan dat men zich niet voor kan stellen 'dat Combinatie95 en PvdA/Groenlinks deze situatie nog langer pikken'. De SP verwijt Balans verder 'boter op het hoofd' te hebben, omdat hun wethouder in het verleden gewoon in heeft gestemd met de vergunning verlening voor proefboringen schaliegas. Toen de SP-fractie op een later moment via een motie Boxtel schaliegasvrij wilde verklaren was het daarbij juist Balans die de discussie daarover blokkeerde. Vasthoudendheid van de SP leidde daarna alsnog tot de schaliegasvrij-verklaring.

Eén van de vragen die plotseling op tafel is gekomen luidt: wie was er verantwoordelijk voor het afgeven van de vergunning voor een proefboring naar schaliegas in 2010? De wethouder of het college?

Coalitie probeert eigen straatje schoon te vegen
Balans-raadslid Jan Vervoorn heeft via de media al een aantal keren duidelijk gemaakt dat wat hem betreft wethouder Peter van de Wiel (Combinatie95) verantwoordelijk is voor het 'schaliegasdebacle'. Voor Combinatie95 is de maat daarover inmiddels meer dan vol. Fractievoorzitter Rien Schalkx benadrukt in een mail aan alle gemeenteraadsleden dat de vergunningverlening een collegebesluit betrof. 'Maar kennelijk is deze brief van Balans bedoeld om haar eigen straatje schoon te vegen en één wethouder binnen het college de volledige zwarte piet toe te schuiven', aldus Schalkx. Combinatie95 verwijt Balans tevens partijpolitiek, omdat Balans in de media voortdurend goede sier probeert te maken met besluiten die nadien in het college zijn genomen over acties tegen schaliegasboringen in Boxtel.

Balans: onbetrouwbare coalitiepartner
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP is klaar met het geruzie in de coalitie: 'Voortdurend buitelen de coalitiepartijen rollebollend over elkaar heen en er wordt intussen nul-komma-nul gepresteerd! Omdat de partijen dat ook wel in de gaten hebben wordt bij elk lintje dat door een wethouder wordt doorgeknipt wel een persbericht en fotograaf georganiseerd, zodat het voor de buitenwacht lijkt of er toch nog wat te lachen valt door de wethouders. De mensen in Boxtel weten wel beter. Nu weer dit kinderachtige politieke spel van Balans. Onbegrijpelijk dat Combinatie95 en PvdA/GL dit nog langer pikken van hun onbetrouwbare coalitiepartner. Dieper kunnen de toch al slechte verhoudingen binnen de coalitie toch niet gezonken zijn zou je denken. Nadat er op onfrisse wijze vier jaar op de man is gespeeld op Ger van den Oetelaar, is het deze bestuursperiode de beurt aan Peter van de Wiel en nu nog wel in coalitieverband. Volgens ons kunnen ze er beter mee stoppen. Gelukkig zijn er binnenkort weer raadverkiezingen, want dit is zeer slecht voor het algemene belang van Boxtel.'

Balans heeft boter op hoofd.