SP wil rijksgeld bestemmen voor armoedebeleid en chronisch zieken en gehandicapten

25 september 2013

Naar aanleiding van een brief van de Sociale Alliantie heeft de SP-fractie vragen gesteld aan het college van B&W over de besteding van extra rijksmiddelen voor armoedebeleid en rijksgeld voor de meerkosten van chronisch zieken en gehandicapten. De Sociale Alliantie vreest dat een aantal gemeenten deze gelden niet gebruikt voor de groepen waarvoor ze bestemd zijn.

Toekenning extra rijksmiddelen voor armoedebestrijding
De Sociale Alliantie is een netwerk van meer dan zestig landelijke en provinciale organisaties die hun krachten gebundeld hebben in de strijd tegen armoede en voor participatie. Deze organisatie stelt dat de armoede in Nederland flink toeneemt. Het zou gaan om 1,5 miljoen burgers, waaronder 380.000 kinderen. De Sociale Alliantie schrijft in een brief aan gemeenteraadsleden dat voor dit jaar en de komende jaren het kabinet extra geld beschikbaar stelt om gerichte compensatie te verstekken aan groepen die specifiek getroffen worden door bezuinigingen of beleidswijzigingen. Dat gebeurt steeds via het storten van gelden in het gemeentefonds en deze gelden zijn doorgaans niet geoormerkt, zodat ze ook voor andere doeleinden besteed zouden kunnen worden.

Komen de compensaties wel terecht bij de groepen waarvoor ze bedoeld zijn?
De Sociale Alliantie vreest dat een aantal gemeenten die compensatie gaat gebruiken om gaten op andere beleidsterreinen in de begroting te dichten, zodat het geld dus niet bij de doelgroep terecht komt. Dit mag volgens de SP niet gebeuren. Naar onze mening dient dit geld geoormerkt te worden. Deze zomer heeft het kabinet 20 miljoen extra beschikbaar gesteld om het armoedebeleid in 2013 (nog dit jaar dus) te intensiveren. Voor 2014 is het voornemen om 80 miljoen extra voor armoedebeleid te geven.

Bestemming meerkosten van chronisch zieken en gehandicapten
Chronisch zieken en gehandicapten kregen tot voor kort een rijkscompensatie voor hun meerkosten die ze hebben als gevolg van hun ziekte of gehandicapt zijn. Die regeling moeten de gemeente nu gaan uitvoeren, maar krijgen daar fors minder geld voor. De rijksregeling bedroeg 1,3 miljard, daarvan blijft nog maar 700 miljoen over voor het gemeentefonds. Omdat gemeenten ook flink moeten bezuinigen vrezen veel chronisch zieken en gehandicapten dat hun meerkosten niet meer gecompenseerd worden. Een extra straf dus op ziek of gehandicapt zijn. Deze groepen zitten al vaak op het minimum en als hun meerkosten niet gecompenseerd worden, wordt het aantal armen onder hen nog veel groter. Dit mogen we niet laten gebeuren.

SP: geld besteden voor groepen waarvoor het bestemd is
In een brief aan het college vraagt de SP-fractie om wat voor bedragen het in Boxtel gaat en of het college dit geld gaat besteden aan de doelgroepen of aan andere dingen.

Fractievoorzitter Eric van den Broek is duidelijk in zijn stellingname: ‘Dit geld moet besteed worden aan armoedebeleid en aan chronisch zieken en gehandicapten, de doelgroepen dus waarvoor het bestemd is. Deze groepen hebben door allerlei kabinetsbesluiten al flink ingeleverd en krijgen daar nu een klein beetje van terug. Het zou schandalig zijn als het college dit geld anders zou besteden. Dan zou de armoede onder deze groepen nog groter worden. Dat moeten we niet willen.’

Brief aan het College van B&W met vragen over armoedebeleid.

SP pleit voor Boxtelse aanpak kinderen in armoede.