Boxtelse SP start enquête over gemeentelijke herindeling

2 oktober 2013

Boxtelse SP start enquête over gemeentelijke herindeling

Vrijwilligers van de SP gaan in Boxtel vanaf aankomende zaterdag de straat op om de mening van Boxtelaren te peilen over het proces Intergemeentelijke Samenwerking. Inmiddels is in de Boxtelse gemeenteraad al besloten dat een zogenaamde ‘bestuurlijke fusie’ een reëel perspectief is en wordt er door sommige gemeenteraadsleden en het college al openlijk gesproken over een herindeling met Schijndel en Sint-Oedenrode.

Zelf peilen mening van burgers
Het steekt de SP-fractie dat dit proces steeds maar in volle vaart wordt voortgezet, zonder dat de burger hierover ook nog maar één keer aan zet is geweest. De SP heeft daarom besloten om zelf de mening van burgers te gaan peilen. Aankomende zaterdag start de SP met het afnemen van een enquête onder Boxtelaren. Vrijwilligers van de SP zullen om 11.00 uur bij winkelcentrum Oosterhof aanwezig zijn om de enquête af te nemen. Gedurende een aantal weken zullen SP’ers op diverse plaatsen in Boxtel aanwezig zijn om aan bewoners te vragen wat zij nu van de plannen vinden.

Herindeling
Fractievoorzitter Eric van den Broek licht het initiatief toe: ‘In feite natuurlijk belachelijk dat wij deze enquête zelf moeten organiseren, op een moment dat er vanuit andere raadsfracties en het college al openlijk over herindeling wordt gesproken en de stap naar een verregaande ambtelijke fusie al is gezet. De gemeenteraad en het college hadden de mond altijd zo vol van ‘beginspraak’ en ‘de burger centraal stellen’, maar bij zo’n belangrijk besluit als verregaande samenwerking komt de burger gewoon niet aan het woord. Terwijl dat het hier toch direct gaat over de speelruimte die Boxtel straks nog heeft en met name dus ook de invloed van burgers.’

De enquête kent drie vragen:
1. Of Boxtel zelfstandig moet blijven of samen moet gaan met andere gemeenten;
2. Of Boxtelaren vinden dat men geraadpleegd moet worden, voordat de gemeenteraad hierover een besluit neemt;
3. Wat Boxtelaren vinden van het idee om een volksraadpleging te combineren met de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar.

SP doet niet mee aan besloten kerngroep.