Enquête herindeling gestart in winkelcentrum Oosterhof

9 oktober 2013

Enquête herindeling gestart in winkelcentrum Oosterhof

De SP is zaterdag begonnen met het afnemen van een enquête over wel of niet herindeling van Boxtel onder bezoekers van winkelcentrum Oosterhof. De gemeente is aan het onderzoeken of samenvoeging met andere gemeenten tot één grote gemeente haalbaar is, maar weigert tot nu toe om aan burgers te vragen wat zij daar van vinden. Daarom gaat de SP dit zelf doen.

Twee derde van de ondervraagden wil dat Boxtel zelfstandig blijft
De SP gaat op een aantal zaterdagen de mening van de burgers vragen. De aftrap was bij winkelcentrum Oosterhof. Van de 189 ondervraagden vinden 124 dat Boxtel een zelfstandige gemeente moet blijven, dat is 66%. 32 mensen (17%) zijn van mening dat Boxtel samen moet gaan met andere gemeenten tot één gemeente en 33 mensen hebben geen mening. Op de vraag of Boxtelse burgers over deze kwestie geraadpleegd moeten worden voordat de gemeenteraad een besluit neemt, zeggen 164 mensen (86%) ja, 22 (12%) nee en 3 hebben geen mening. Op de vraag om die raadpleging gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen te laten plaatsvinden, antwoorden 148 mensen (80%) bevestigend, 25 mensen (13%) vinden van niet en 16 hebben geen mening.

Willem van Meurs tevreden over respons
SP-bestuurslid Willem van Meurs is tevreden over de respons: ‘Vooraf hadden we ingeschat dat veel mensen niet zo geïnteresseerd zouden zijn in dit onderwerp, maar dat bleek mee te vallen. De percentages die hierboven genoemd worden zijn voorlopig, want we gaan nog een aantal weken door.’ De enquête kan representatief genoemd worden omdat in totaal vele honderden Boxtelaren ondervraagd worden op verschillende locaties. Toch vindt de SP-fractie in de gemeenteraad dat het gemeentebestuur een raadpleging onder alle burgers moet organiseren over de vraag of Boxtel een zelfstandige gemeente moet blijven of moet samenvoegen met andere gemeenten tot één grote gemeente. De SP-fractie stelt voor om dat gelijktijdig met de raadsverkiezingen op 19 maart van het volgend jaar te doen.

Boxtelse SP start enquête over gemeentelijke herindeling.