Gevallen coalitie nog steeds rollebollend over straat

9 oktober 2013

Gevallen coalitie nog steeds rollebollend over straat

De partijen Balans, C95, PvdA/Gl en Inbox blijven onderling zeer verdeeld en ruziën er nog flink op los. Alhoewel Balans al twee maanden geleden door de overige coalitiepartijen aan de kant werd gezet, hebben de fractievoorzitters van die drie partijen er nu op aangedrongen dat er een debat gaat plaatsvinden over de 'erfenis' van Balans-wethouder Van der Zanden. De drie partijen zeggen dat Van der Zanden na de Boxtelse bestuurscrisis, in de media zijn prestaties mooier voordoet dan ze zijn. Balans wil op haar beurt inzage in de genomen collegebesluiten van de afgelopen periode, om aan te tonen dat alle besluiten in de afgelopen periode unaniem zijn genomen. De SP is teleurgesteld in de opstelling van de partijen: 'Met al dit gekissebis schiet de burger niets op'.

De SP heeft in haar politieke verklaring naar aanleiding van de val van de coalitie aangegeven dat er in de afgelopen periode niets is gepresteerd, omdat partijen politiek gewoonweg te ver uit elkaar lagen en elkaar het licht in de ogen niet gunden. Die voorspelling werd door de SP-fractie ook al gedaan in het allereerste debat over de vorming van de coalitie en de inhoud van het beleidsprogramma.

Gekissebis
Fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP over het nieuwe geruzie van de voormalige coalitie: 'Vanaf het begin af aan hebben wij gezegd dat de coalitie van Balans, PvdA/Groenlinks, C95 en Inbox een vechtcoalitie zou worden, regelmatig rollebollend over straat zou gaan en daardoor niets zou gaan presteren. Die voorspelling is zoals te verwachten viel, in de praktijk uitgekomen. Ook nu de coalitie gevallen is gaat het gekissebis nog gewoon door.'

Partijen hebben boter op het hoofd
'Inhoudelijk hebben de coalitiepartijen groot gelijk, want wij willen ook wel een debat over de wantoestanden van de afgelopen jaren. Zij hebben echter ook zelf boter op hun hoofd, want ze stonden er ruim drie jaar lang bij en keken ernaar. Helaas zijn de Boxtelse burgers de dupe, zij zijn met al het gedoe deze afgelopen bestuursperiode geen centimeter opgeschoten', aldus Eric van den Broek.

Krokodillentranen Balans.