Sluiting dubbele overweg en aanleg fietstunnel beste oplossing

22 oktober 2013

Sluiting dubbele overweg en aanleg fietstunnel beste oplossing

Een omleidingsroute via de Keulsebaan, sluiting van de dubbele spoorwegovergang en aanleg van een fietstunnel bleek gisterenavond tijdens een extra commissie ruimtelijke zaken de beste oplossing volgens het onderzoek naar diverse varianten van Ingenieursbureau Royal Haskoning.

De zogenaamde B14/B15 variant 6 scoort het beste op alle punten zoals verkeer / oplossend vermogen, financiële haalbaarheid, beleidskader, leefbaarheid en ruimtelijke effecten. Een volledige autotunnel onder de dubbele spoorwegovergang, CV9 variant 2b, bleek te duur, moeilijker in te passen en aanzienlijk minder te scoren omdat de verkeersstroom door het centrum van Boxtel blijft bestaan.

Procedure PHS volstrekt onnodig
Aangezien de beste oplossing uit dit onderzoek exact overeenkomt met datgene dat werd besloten in het GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan) in 2008, ziet de SP-fractie, zoals deze eerder dit jaar ook al berichtte, de gehele procedure rond PHS (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer) van het afgelopen jaar als volstrekt onnodig.

Raadslid Dave van de Ven: "Veel beter had er direct een interactief traject met burgers gestart kunnen worden met de oplossingsrichting uit het GVVP, dat had veel tijd en geld bespaart. Ik kan me niet onttrekken aan het idee dat dit omvangrijke traject destijds door Wethouder van der Zanden is gestart om toch weer de Noordelijke ontsluiting via de Leenhoflaan op de agenda te zetten."

Procedure PHS weggegooid geld.