Driekwart Boxtelaren wil dat Boxtel een zelfstandige gemeente blijft

7 november 2013

Driekwart Boxtelaren wil dat Boxtel een zelfstandige gemeente blijft

Uit een enquête van de SP blijkt dat 73 procent van de ondervraagden van mening is dat Boxtel een zelfstandige gemeente moet blijven. Slechts 13 procent vindt dat Boxtel samen moet gaan met andere gemeenten tot één grote gemeente.

Onderzoeksmethode
Op vier zaterdagen in oktober is een enquête gehouden in Oosterhof, centrum, de Plus in Selissenwal en de supermarkt in Liempde. In totaal hebben 487 mensen meegedaan aan de enquête. Met bijna vijfhonderd geënquêteerden en een geografische spreiding over heel Boxtel kan gesproken worden van een representatieve enquête.

De enquête bestond uit de volgende drie vragen:

1. Moet Boxtel samengaan met andere gemeenten tot één grote gemeente of moet Boxtel zelfstandig blijven?
  2. Bent u van mening dat de Boxtelse burgers hierover geraadpleegd moeten worden voordat de gemeenteraad een besluit neemt?
  3. Vindt u het een goed idee om die raadpleging te laten plaatsvinden tegelijkertijd met de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar?

Resultaten
Van de 487 ondervraagden vinden 356 (73%) dat Boxtel zelfstandig moet blijven, 62 (13%) vinden dat Boxtel samen moet gaan met andere gemeenten tot één gemeente en 69 (14%) hebben geen mening of weten dit niet. 442 (91%) van de respondenten vinden dat zij vóórdat de gemeenteraad een besluit neemt moeten worden geraadpleegd, 34 (7%) vinden dit niet nodig en 11 ( 2%) hebben geen mening. En maar liefst 405 ondervraagden (83%) vinden het een goed idee om dit tegelijk met de raadsverkiezingen van maart volgend jaar te doen, 54 (11%) zijn het hier niet mee eens en 28 (6%) hebben geen mening.

Positieve reacties
De reacties van de burgers over het initiatief van de SP waren positief. Veel mensen ergeren zich over het feit dat een meerderheid van de gemeenteraad al een bestuurlijke fusie met Schijndel en Sint Oedenrode aan het onderzoeken is zonder dat bekend is wat de voor- en nadelen zijn en zonder dat de burgers hierover iets hebben mogen zeggen.

SP-fractievoorzitter Eric van den Broek over de resultaten van de enquête: ‘Het is duidelijk dat een flinke meerderheid van de burgers wil dat Boxtel een zelfstandige gemeente blijft. De regering stelt dat een herindeling pas doorgevoerd kan worden als er sprake is van voldoende draagvlak bij en inspraak door burgers. Daarom moet er een brede volksraadpleging komen en de SP gaat voorstellen om dat te doen tegelijk met de raadsverkiezingen op 19 maart van het volgend jaar.’

Rapport resultaten enquête herindeling.

Enquête herindeling gestart in winkelcentrum Oosterhof.