Druk bezochte avond Het Groene Woud

21 november 2013

Druk bezochte avond Het Groene Woud

Ongeveer 90 belangstellenden bezochten dinsdag in De Rots de themabijeenkomst ‘De politieke toekomst van Het Groene Woud in Boxtel’. De avond werd georganiseerd door de SP en Combinatie95. Sprekers waren gedeputeerde Johan van de Hout (SP), oud-gedeputeerde Jules Iding (SP) en oud-wethouder van Combinatie95 Ger van den Oetelaar.

Passie voor Het Groene Woud
Wethouder Peter van de Wiel (Combinatie95) opende de avond, waarna avondvoorzitter burgemeester Mark Buijs het woord gaf aan de drie sprekers. Gedeputeerde Johan van de Hout ging in op de toekomst van Het Groene Woud gezien vanuit het aspect van de landbouw. Jules Iding benaderde het Groene Woud vanuit de natuur en Ger van den Oetelaar, die ook bestuurslid is van de Streekraad van het Groene Woud, nam de landschapswaarden voor zijn rekening. Ook gingen zij in op de economische voordelen die het ontwikkelen van de plannen opleveren. Bij alle drie was de passie voor Het Groene Woud voelbaar. Zij toonden een toekomstperspectief voor Het Groene Woud dat waargemaakt zal moeten worden door de verschillende overheden, waaronder de gemeenten.

Jules Iding overhandigde de burgemeester en wethouder een plan met betrekking tot de Geelders en een oproep om daarmee aan de gang te gaan . De sprekers daagden de politiek uit om het ambitieniveau met betrekking tot Het Groene Woud te verhogen en daar ook geld voor vrij te maken en vooral ook om oog te hebben voor de lange termijn.

Politiek statement
Na de pauze werden onder leiding van Mark Buijs een aantal vragen beantwoord en kwam er een levendige discussie op gang met de zaal. Na de discussie spraken zowel Wethouder Peter van de Wiel van Combinatie 95 als SP-raadslid Dave van de Ven over het belang van de ontwikkeling van Het Groen Woud. Raadslid van de Ven noemde de ontwikkeling van Het Groene Woud zelfs van boven politiek belang en vind dat dit onderwerp thuishoort in het politieke programma van elke partij.

Complimenten
SP en Combinatie95 kregen zowel van de sprekers als van bezoekers complimenten over het organiseren van de avond. SP-bestuurslid Willem van Meurs: ‘Met name van de kant van de sprekers werd gezegd dat het niet vaak voorkomt dat politieke partijen een avond organiseren over natuur, landschap en landbouw. Dat dit bovendien georganiseerd is door een coalitie- en oppositiepartij werd als zeer bijzonder ervaren.’

De politieke toekomst van Het Groene Woud in Boxtel.