h

‘Hoezo historisch besluit dubbele overweg?’

28 november 2013

‘Hoezo historisch besluit dubbele overweg?’

Afgelopen dinsdag koos de gemeenteraad andermaal voor een verkeersvariant met een sluiting van de dubbele overweg en de realisering van een fietstunnel. Het was een herbevestiging van het besluit dat de gemeenteraad ook al in 2008 in het kader van het GVVP nam.

De publieke tribune in de raadzaal was tot de laatste plaats bezet om het verkeersdebat te volgen. Een deel van de bezoekers moest zelfs genoegen nemen om de vergadering alleen via de intercom te volgen in het personeelsrestaurant onder de raadzaal. De media draaide voorafgaand aan de discussie overuren, maar gingen er in hun commentaren totaal aan voorbij dat deze gevoelige discussie al vele malen is gevoerd en in 2008 in feite ook al heeft geleid tot eenzelfde besluit als afgelopen dinsdag voorlag.

Herbevestiging besluit GVVP 2008
Een meerderheid van PvdA-GroenLinks, Boxtels Belang, CDA, Combinatie95, SP en Inbox heeft zich in de gemeenteraadsvergadering van Boxtel uiteindelijk opnieuw voor de fietstunnel onder de dubbele spoorwegovergang uitgesproken en de verbreding van de Keulsebaan. Over deze variant was in 2008 al lang beslist in het kader van de besluitvorming rondom het GVVP (Gemeentelijke Verkeers- en VervoersPlan) en in feite is dit besluit dan ook een herbevestiging van hetgeen in het GVVP al is terug te vinden.

PHS
De totaal verdeelde coalitie van de afgelopen drie jaar heeft dat besluit echter in het begin van de bestuursperiode naast zich neergelegd, om dezelfde discussie in het kader van de PHS weer compleet opnieuw te voeren. Raadslid Dave van de Ven van de SP wees daar nog eens fijntjes op tijdens de raadsvergadering: ‘ In het GVVP is na allerlei berekeningen en doorlopen procedures in 2008 al lang besloten over deze variant. Ongelofelijk eigenlijk dat heel deze exercitie weer volledig opnieuw is gedaan, inclusief torenhoge ambtelijke kosten, nieuwe advieskosten en een inspraakprocedure waarbinnen het college onder aanvoering van oud-wethouder Van der Zanden de inspraak van bewoners overigens totaal negeerde. Het was eerlijker geweest om aan de gang te gaan met de oplossingsrichting vanuit het GVVP, dat had waarschijnlijk ook geleid tot meer acceptatie van de variant die het college nu adviseert.’

De SP stemde uiteindelijk in met een fietstunnel in plaats van de dubbele overweg. ‘Los van de betaalbaarheid, zal een autotunnel een aanzuigende werking voor auto’s hebben in woongebieden als de Baroniestraat en omgeving, waar de Angelaschool gesitueerd is, maar ook andere aanpalende straten’, zo lichtte Dave van de Ven het besluit van de SP toe.

Opnieuw verkeersbesluit
Alleen Balans, D66 en de VVD kozen voor de autotunnel. Hiermee werd na vele jaren discussiëren opnieuw een besluit genomen in dit Boxtelse verkeersdossier.

Sluiting dubbele overweg en aanleg fietstunnel beste oplossing.

U bent hier