h

Vragen SP over toename gevaarlijke spoortransporten

15 januari 2014

Vragen SP over toename gevaarlijke spoortransporten

De Boxtelse SP-fractie heeft vandaag vragen gesteld over de aangekondigde toename van gevaarlijke spoortransporten door Boxtel. Gisteren hebben diverse media gemeld dat vanaf volgend jaar maar liefst 70 extra goederentransporten door Boxtel denderen, waaronder een aantal gevaarlijke transporten.

Goederentreinen over passagiersnet                               Deze week werd bekend dat een groot deel van de goederentreinen die nu nog over de Betuwelijn gaan, de komende zeven jaar weer over het passagiersnet door Nederlandse steden gaan rijden. Duitsland werkt van volgend jaar tot 2022 aan een nieuw spoor, waardoor het treinverkeer weer via het passagiersnet omgeleid wordt.
 
Dagelijks 70 goederentreinen
Daarom kunnen veel minder goederentreinen over de Betuwelijn rijden. Van de honderd vrachttreinen die nu dagelijks over de Betuwelijn gaan, zijn er volgens het Ministerie van Infrastructuur in sommige jaren nog maar dertig mogelijk. Dat betekent dat er dus zo’n zeventig goederentransporten omgeleid moeten worden.
 
Deze moeten dan onder meer door de Brabantse steden Breda, Tilburg en Eindhoven rijden en komen dus ook over het Boxtelse spoor. Daar zitten ook giftreinen bij, zegt een woordvoerder van de grootste spoorvervoerder DB Schenker in de betreffende media. 
 
De Betuwelijn was juist aangelegd om het passagiersnet te ontlasten en goederentreinen met gevaarlijke stoffen uit grote steden en woonkernen weg te houden. Vorig jaar nog ontspoorde een giftrein in het Belgische Wetteren. Daarbij viel een dode.
 
Ongeluk Boxtel, eerdere acties SP
Fractievoorzitter Eric van den Broek licht het initiatief van de SP toe: 'In Boxtel hebben wij in het verleden regelmatig aandacht gevraagd voor de gevaarlijke treintransporten, met onder andere ammoniak. In 2005 ontspoorden in Boxtel nog de laatste wagons van een goederentrein met kalk, wat tot een grote ravage leidde. Als dat een trein was geweest met gevaarlijke stoffen, zoals ammoniak, chloor of LPG hadden de gevolgen zeer ernstig geweest kunnen zijn. Met de nu aangekondigde toename aan goederentreinen, ligt dat gevaar ons inziens wederom op de loer. Wij hebben daarbij begrepen dat het college bij de landelijke overheid aan de bel gaat trekken over deze kwestie. Een prima zaak, maar wij zouden dit onderwerp toch graag een grotere prioriteit willen geven en in ieder geval eens willen agenderen op de agenda van de commissie bestuurlijke zaken.'

 

Reactie toevoegen

U bent hier