St. Joseph ontziet laagste inkomens bij huurverhoging

29 maart 2015

St. Joseph ontziet laagste inkomens bij huurverhoging

Huurders met de laagste inkomens (tot 34.299 euro) krijgen per 1 juli, afhankelijk van de streefhuur, 0% of 1% huurverhoging. De middeninkomens krijgen 1 tot 3% verhoging en de hogere inkomens (boven de 43.786) de volle 5%. Dat antwoordt Sint Joseph, na overleg met de Huurdersbelangenvereniging, op het verzoek van de SP om de huren te matigen.

Gezinnen met kinderen worden ontzien

De gemiddelde huurverhoging die St. Joseph gaat doorvoeren ligt ruim onder het wettelijk toegestane percentage. De Woonstichting hanteert gemiddeld 1,5% terwijl het landelijk gemiddelde op 2,2% ligt. Huurders met de laagste inkomens (tot 34.299 euro) krijgen 0% of 1% (als de streefhuur nog niet bereikt is). 1% verhoging komt overeen met het inflatiepercentage. Dit betekent dat ongeveer 75% van de huishoudens een huurverhoging krijgt die op of onder inflatieniveau ligt. Daarmee ontziet St. Joseph een grote groep gezinnen met kinderen in de groep waar de betaalbaarheidsproblemen het grootst zijn.

Forse verhogingen voor midden- en hogere inkomens

De inkomens tussen 34.229 en 43.786 euro krijgen 1% huurverhoging en is de streefhuur nog niet bereikt 3%, dit is voor deze categorie het maximaal toegestane verhogingspercentage. Huurders met een inkomen boven de 43.786 euro krijgen de maximaal toegestane huurverhoging van 5%. Met name voor de laatste groep kan dat neerkomen op een verhoging van de huur met vele tientallen euro's per maand. Deze groepen komen niet in aanmerking voor huurtoeslag en andere sociale voorzieningen en worden ook nog eens geconfronteerd met een forse woonlastenverzwaring.

'VVD-PvdA kabinet verantwoordelijk voor forse huurverhogingen'

SP-fractievoorzitter Dave van de Ven heeft gemengde gevoelens over het huurmatigingsbeleid van St. Joseph: 'Aan de ene kant prima dat St. Joseph de laagste inkomens ontziet, maar heel wat huurders krijgen toch 3 of 5% verhoging voor de kiezen. Als je dat optelt bij de forse verhogingen van de afgelopen jaren moet je constateren dat de woonlasten voor deze groepen de spuigaten uitlopen. Overigens is het vooral het VVD-PvdA kabinet dat verantwoordelijk is voor deze forse huurverhogingen.'