Vragen SP over afschaffen seniorenlabel Hoogheem

6 april 2015

Vragen SP over afschaffen seniorenlabel Hoogheem

De gemeenteraadsfractie van de SP heeft vragen gesteld aan Woonstichting St. Joseph en het gemeentebestuur over het afschaffen van het seniorenlabel op enkele Hoogheemflats. Bewonersvereniging Hoogheem is boos dat er niet met hen overlegd is en vreest meer overlast.

Ouderen bevreesd voor hun leefomgeving

De flats Steenbokken en Tweelingen verliezen hun seniorenlabel geheel, wat betekent dat ook anderen voor de flats in aanmerking kunnen komen. Voor de flats Weegschaal en Leeuw betekent het dat alleen de eerste drie etages nog bestemd zijn voor senioren. Het argument voor het verwijderen van het label zou zijn de slechte verhuurbaarheid aan senioren en dreigende leegstand. De bewonersvereniging spreekt dat tegen. Eén dezer dagen zal er een gesprek komen tussen de bewonersvereniging en St. Joseph.  Veel bewoners hebben flinke bedragen ge:investeerd in hun woningen en zijn bang voor de gevolgen van hun leefomgeving en de sociale cohesie als de betrokken flats weer 'doorgangflats' worden.

Vragen SP aan St. Joseph en gemeentebestuur

Aan St. Joseph heeft de raadsfractie van de SP onder andere gevraagd waarom hierover geen contact is opgenomen met de bewonersvereniging en hoe St. Joseph tegemoet gaat komen aan de zorgen van de ouderen. Aan het gemeentebestuur is gevraagd of het handelen van St. Joseph niet in strijd is met het gemeentelijke beleid en waarom er geen overleg is geweest met de wethouder van volkshuisvesting.

SP-raadslid Rinze van der Veen hierover: 'In de Woonvisie Boxtel 2010-2014 is  afgesproken dat er, in overleg met St. Joseph, delen van de bestaande voorraad 'gelabeld' gehouden worden voor seniorenhuisvesting en starters (ongeveer 200 woningen). Deze afspraak is onlosmakelijk verbonden met het door St. Joseph en de gemeente getekende Prestatiecontract 2012-2015. Als je daar eenzijdig van afwijkt is dat volgens mij in strijd met het afgesproken beleid.'

St. Joseph trekt maatregel gedeeltelijk in

Het gesprek tussen de Huurdersvereniging Hoogheem en St. Joseph heeft inmiddels plaatsgevonden. Daaruit is voortgekomen dat de verdiepingen 4, 5 en 6 van de zesde en zevende flat (Weegschaal en Leeuw) hun seniorenlabel blijven houden, hetgeen betekent dat deze flats nagenoeg seniorenflats blijven. Voor de eerste en tweede flats verandert er evenwel niets, hierop kan iedereen inschrijven omdat het seniorenlabel verdwijnt. Huurdersvereniging Hoogheem is tevreden met de nieuwe maatregel.