SP stelt kritische vragen over huishoudelijke hulp en Welzorg

18 juni 2015

SP stelt kritische vragen over huishoudelijke hulp en Welzorg

SP-raadslid Marije van Kuijk heeft een aantal vragen gesteld aan het college van B&W over de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De vragen gaan over de medewerkers van Pantein/Vivent, een vervangingsregeling bij de Eldegroep in de zomer zodat cliënten ook in die periode de zorg krijgen die ze nodig hebben en over klachten betreffende de dienstverlening van Welzorg. Het raadslid wil dat het college actie onderneemt.

Situatie thuiszorgmedewerkers

De SP-fractie is teleurgesteld dat na het faillissement van Pantein/Vivent de bestaande arbeidsvoorwaarden niet door de nieuwe partijen Tzorg en Elde Groep gerespecteerd zijn. De SP wil van het college weten hoeveel medewerkers van Pantein/Vivent zijn overgenomen door Tzorg en Elde Groep en hoeveel medewerkers in arbeidsvoorwaarden terug zijn gegaan. Tevens wordt gevraagd of het college bereid is met die organisaties in gesprek te treden en afspraken te maken over aanpassing van de arbeidsvoorwaarden naar het oude niveau.

Vervangingsregeling

In een brief aan cliënten kondigt de Elde Groep aan dat er gedurende de zomervakantie niet voor een volledige vervanging bij afwezigheid van de huishoudelijke hulpmedewerkers wordt gezorgd. Dit leidt tot onrust bij cliënten. De SP-fractie vraagt aan het college wat de afspraken daarover zijn tussen gemeente en Elde Groep. Ook wordt gevraagd of het college bereid is om met de zorgaanbieder(s) in gesprek te gaan om er voor te zorgen dat er volledige vervanging komt in de zomerperiode zodat cliënten ook in die periode de zorg blijven krijgen die ze nodig hebben.

Klachten Welzorg

Een aantal mensen heeft bij de SP klachten gemeld over de dienstverlening van Welzorg, de organisatie die hulpmiddelen verstrekt. Met name de service bij defecten en reparaties laat te wensen over. Een cliënt met stukken aan de rolstoel werd zelfs aan haar lot overgelaten op de plek waar het defect ontstond. De SP-fractie wil weten of het college deze kritische kanttekeningen herkent en wat het college gaat doen om de dienstverlening van Welzorg te verbeteren.

SP-raadslid Marije van Kuijk: 'Ik snap dat het voor zorgmedewerkers en Wmo-cliënten roerige tijden zijn door de vele veranderingen en bezuinigingen. De SP staat op het standpunt dat iedereen de zorg moet blijven krijgen die nodig is, dat is ook beloofd door het college. Ik spreek het college daarom aan op zijn verantwoordelijkheid en verwacht dat er naar aanleiding van mijn brief stappen ondernomen worden om de situatie te verbeteren.'