h

Wmo-cliënten ontevreden over aantal uren huishoudelijke hulp, maar tevreden over huishoudelijke hulptoelage

28 februari 2016

Wmo-cliënten ontevreden over aantal uren huishoudelijke hulp, maar tevreden over huishoudelijke hulptoelage

De SP Hulpdienst heeft een enquête gehouden onder 74 mensen die gebruik maken van huishoudelijke hulp in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Veel cliënten zijn ontevreden over het aantal toegekende uren, maar zijn wel te spreken over de mogelijkheid om tegen een laag tarief uren bij te kopen middels de regeling 'huishoudelijke hulptoelage'. Bezwaren van mensen hebben weinig tot niets opgeleverd en veel mensen zijn niet te spreken over de verhoging van de eigen bijdragen.

Uitkomst enquête

Ruim veertig procent van de ondervraagden zegt dat het aantal uren dat zij via de Wmo krijgen niet voldoende is om hun huis schoon en leefbaar te houden. Bijna zestig procent is wel tevreden met het aantal uren. Van de 31 ontevredenen hebben 23 mensen zelf 1 uur extra per week bijgekocht via de tijdelijke regeling 'huishoudelijke hulptoelage', die buiten de Wmo valt en na dit jaar afloopt. Met dit extra uur erbij zijn veel ontevredenen uiteindelijk wel tevreden over het totaal aantal uren. Ook zijn zij tevreden over de betaalbaarheid van de huishoudelijke hulptoelage die in Boxtel slechts 5 euro per uur bedraagt, terwijl in omliggende gemeenten vaak hogere tarieven gevraagd worden. Een aantal mensen vindt het onrechtvaardig dat hun eigen bijdrage verhoogd is terwijl zij minder uren hebben gekregen. Zo is er één cliënt die een halvering kreeg van het aantal uren, maar de eigen bijdrage zag verdubbelen. Het gaat om verhogingen die variëren van 7 tot soms 32 euro per vier weken. Dat de verhoging van de eigen bijdragen te maken heeft met landelijke bezuinigingen (afschaffing van de tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en de compensatie eigen risico) en deels door de gemeente gecompenseerd wordt via de collectieve ziektekostenverzekering, is niet bekend bij Wmo-cliënten.  

Bezwaren leveren weinig op

De 74 ondervraagden kregen eerst 204 uur huishoudelijke hulp. Na de nieuwe toekenning is dat aantal teruggelopen naar 150, een verlies van 25%. Gemiddeld is men teruggegaan van 3 naar 2 uur, met uitschieters van 7 naar 2 en van 6 naar 1,5 uur. Een aantal mensen vindt het jammer dat er nu bijna geen tijd meer is voor een kopje koffie en een praatje met de hulp. Ook hebben sommige cliënten de indruk dat het aantal uren bij voorbaat al vast stond, nog voordat het gesprek met de zorgverlener had plaatsgevonden. In totaal hebben vier mensen schriftelijk en negen mondeling bezwaar aangetekend bij Zorggroep Elde en de gemeente. Een bezwaar bij de gemeente resulteerde in een verhoging van het aantal uren met drie kwartier, de rest leverde niets op. Heel wat mensen hebben geen bezwaar ingediend met het argument dat iedereen in moet leveren en dat een bezwaar niets uithaalt. Geen van de respondenten heeft uiteindelijk een officiële bezwaarschriftprocedure bij de gemeente in gang gezet.

SP stelt voor om huishoudelijke hulptoelage voort te zetten

Omdat het bijkopen van extra uren via de regeling 'huishoudelijke hulptoelage' een uitkomst is gebleken voor veel mensen, er veel gebruik van is gemaakt én betaalbaar is, stelt de SP-fractie voor om deze regeling op enigerlei manier voort te zetten na 2016. Via 13 aanvullende vragen hebben wij het college onder andere verzocht om onderzoek te doen naar de mogelijkheden daartoe en de financiële consequenties in beeld te brengen. Tevens wil de SP-fractie weten hoeveel het totale zorgvolume in de afgelopen drie jaar verminderd is en hoeveel structurele besparingen dat heeft opgeleverd.

Reactie toevoegen

U bent hier