Evaluatie Luchtkwaliteitsplan in 2017

16 november 2016

Evaluatie Luchtkwaliteitsplan in 2017

In antwoord op vragen van de SP-fractie zegt het college van B. en W. toe dat er in 2017 een evaluatie komt van het Luchtkwaliteitsplan van 2011. Bij een eventuele update zullen nieuwe ontwikkelingen en suggesties van de SP betrokken worden. Raadslid Rinze van der Veen is tevreden met het antwoord.

Meer vervoersbewegingen door digitale aankopen

De SP-fractie heeft het college onder andere gewezen op het ontstaan van veel meer vervoersbewegingen als gevolg van de toename van digitale aankopen. De fractie stelde voor om een centraal afhaalpunt te realiseren, eventueel gekoppeld aan een lokaal distributiesysteem. Het college antwoordt dat de gemeente bereid is om bij een concreet initiatief medewerking te verlenen en gaat daarover in overleg met de Boxtelse ondernemer Jeroen Pijnenburg van Buurtpost. Ook wordt dit onderwerp onder de aandacht gebracht van onder andere het Centrummanagement, Parkmanagement, werkgroepen duurzaamheid en ZLTO.

Elektrisch vervoer en houtstook door huishoudens

Ook de toename van het elektrisch vervoer van fietsen en auto's en de negatieve gevolgen van houtstook door huishoudens zullen door het college betrokken worden bij de evaluatie en eventuele update van het Luchtkwaliteitsplan. Dit hangt samen met onder andere de omgevingsvisie en -plan en het duurzaamheidsbeleid. Met betrekking tot de houtstook zal de gemeente ook de aanpak meenemen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) die inzet op een beoordelingskader en zorgen voor inpassing binnen het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) en een goede voorlichting naar burgers toe.

SP-raadslid Rinze van der Veen: “Het is goed dat de gemeente actie onderneemt en volgend jaar met een evaluatie van het Luchtkwaliteitsplan komt. De kwaliteit van de lucht is immers belangrijk voor de leefbaarheid van onze gemeente en de gezondheid van de mensen. Ook hier kan Boxtel zijn ambitie van een duurzame gemeente waarmaken.”

Zie ook:SP vraagt aandacht voor luchtkwaliteit in Boxtel